Auto nemůže rozhodovat, koho v mezní situaci zabije. Vznikl první etický kodex pro vozy bez řidiče

Ondřej Běhal
30. 6. 2017 13:36
Pokud se autonomně řízený vůz nemůže vyhnout srážce s lidmi a teoreticky by si mohl vybrat, koho konkrétně srazí, nesmí to udělat. Bude jen intenzivně brzdit. Člověku musí zůstat možnost autopilota vypnout a to i v takových případech, kdy bude po jeho deaktivaci větší pravděpodobnost nehody než při autonomní jízdě. Takové jsou některé ze zásad prvního etického kodexu pro autonomní řízení, které vznikly z práce komise vytvořené na popud německé vlády.
Autonomní řízení. Ilustrační foto.
Autonomní řízení. Ilustrační foto. | Foto: Volvo

Auta, která nás dovezou z bodu A do bodu B, aniž bychom se dotkli volantu, by se měla podle nejnovějších prognóz automobilek poprvé objevit na silnicích po roce 2020. Podle Deutsche Bank ale ještě v roce 2040 nebude tato technologie ani na německých silnicích převládat. Přesto je potřeba se na ni připravit a to i po stránce zákonů a předpisů, v čemž jsou Němci mistři.

Není tedy divu, že na popud německé vlády vznikla komise, která byla podle ministra dopravy Alexandra Dobrindta světovým průkopníkem v přípravě legislativy pro autonomní řízení. Čtrnáctičlenný orgán zahrnoval odborníky s různými typy povolání, která mají k tématu co říci. Šlo o inženýry, právníky, obhájce práv spotřebitelů, teology a filozofy. Členové komise strávili diskuzemi deset měsíců, během nichž také zkoušeli vozy s autonomním řízením. Výsledkem snažení bylo sepsání dvaceti etických směrnic, jimiž by se měla v budoucnu řídit autonomní auta a jejich výrobci.

Nejpalčivějším a mediálně nejzajímavějším tématem samozřejmě je, jak by se měly vozy zachovat v mezních situacích vedoucích ke zranění nebo smrti účastníků provozu. Představme si například neodvratnou kolizi s jedním ze dvou chodců, kteří se nečekaně objevili před vozidlem. To už nemůže bezpečně zabrzdit, ale může si "vybrat", jestli srazí dítě, nebo starce. Jak by se podle komise mělo zachovat?

"Autonomní vozy by neměly přijímat rozhodnutí založená na věku, stáří nebo pohlaví ohrožených osob," objasňuje jeden z členů komise, profesor Christoph Lütge, který se na Technické univerzitě v Minichově zabývá etikou byznysu. "Lidská důstojnost je nedotknutelná," pokračuje Lütge. "Každý lidský život má stejnou hodnotu," doplňuje ho předseda komise, bývalý ústavní soudce Udo di Fabio. Vůz v automatickém režimu by se tak neměl zachovat jako lidský řidič, ale pouze se pokusit co nejintenzivněji brzdit.

Podobné je to u dilematu, zda se by se měl automobil bez řidiče snažit vyhýbat dítěti, které vběhne do úzké silnice, a přitom riskovat, že spadne i s pasažérem do hlubokého srázu nalevo, nebo narazí do skály napravo. "Auto nemůže obětovat řidiče nebo svou posádku. Jediná možnost bude brzdit co nejsilněji, aby následky srážky zmírnilo," tvrdí Lütge.

Je to podobné jako u lidí, jsou situace, které někteří řidiči nezvládnou, a stejně tak jsou situace, které nezvládne ani současná technologie, tvrdí Tomáš Svoboda. Otázkou je podle něj míra rizika.
17:00
Je to podobné jako u lidí, jsou situace, které někteří řidiči nezvládnou, a stejně tak jsou situace, které nezvládne ani současná technologie, tvrdí Tomáš Svoboda. Otázkou je podle něj míra rizika. | Video: Martin Veselovský

Podle komise bude nutné jasně rozlišit, ve kterých situacích leží zodpovědnost za případné škody na "řidiči" a v kterých na vozidle, tedy jeho výrobci případně provozovateli. Vzhledem k tomu, že se tato míra zodpovědnosti může v průběhu cesty měnit, bude nutné podle členů komise dokumentovat každou jízdu a materiál ukládat do černé skříňky jako v letadle kvůli důkazům při vyšetřování.

Členové komise se také nakonec shodli na tom, že technologie v žádném případě nemůže převzít kontrolu nad vozidlem proti vůli řidiče. A to i přes argumenty inženýrů, že lidské intervence sníží bezpečnost jízdy. "Lidé mají základní právo - nejsou povinováni podřídit se strojům. Jinými slovy, vždy musí zůstat zachována možnost autonomní řízení deaktivovat," uvádí profesor Lütge.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 17 minutami

Německo podle Bildu nařídí méně topit na pracovištích a šetřit s energiemi

Nevytápět společné prostory, které neslouží k dlouhodobému pobytu lidí, zakázat noční osvětlení památek či reklam nebo topit na pracovištích podle typu fyzické práce v rozmezí od 12 do 19 stupňů. S tím podle informací deníku Bild počítá návrh energetických úspor německého ministra hospodářství Roberta Habecka, který by v nadcházejícím týdnu měla schválit vláda kancléře Olafa Scholze.

Kvůli nejistotě ohledně dodávek ruského plynu hledá Německo úspory a nové dodavatele, aby překonalo nadcházející zimu. Habeck kvůli tomu vypracoval návrh, který by šetrné nakládání s energiemi plošně nařizoval. Podle Bildu se již například nepočítá s tím, že by se vytápěly vstupní haly na úřadech a školách či čekárny na úřadech. Nemocnic, pečovatelských zařízení a školek by se to netýkalo. V neobydlených veřejných budovách chce ministr odpojit průtokové ohřívače a bojlery.

Zakázáno by bylo noční osvětlování památek, veřejných budov a reklamních ploch. Habeck již dříve nařídil odpojit osvětlení budov svého ministerstva a během léta méně pouštět klimatizaci.

Zdroj: ČTK
před 21 minutami

Beachvolejbalisté Perušič se Schweinerem postoupili na ME do čtvrtfinále

Beachvolejbalisté Ondřej Perušič a David Schweiner postoupili na mistrovství Evropy v Mnichově do čtvrtfinále. Favorizovaný šestý pár světového žebříčku, který díky vítězství v základní skupině přeskočil čtvrteční úvodní kolo play off, zdolal v osmifinále Poláky Piotra Kantora a Macieje Rudola 2:1 na sety.

Čeští reprezentanti po vyrovnaném úvodu prvního setu soupeřům odskočili až čtyřbodový rozdíl a vyhráli 21:18. Ve druhé sadě si naopak Perušič se Schweinerem nechali Poláky utéct, a přestože v závěru vyrovnali na 19:19 a odvrátili dva setboly, set ztratili poměrem 21:23.

I ve třetím duelu na šampionátu tak musely české medailové naděje do třetího setu. Tie-break rozhodli Perušič se Schweinerem v koncovce, od stavu 9:9 šli do vedení a zápas po hodině a jedné minutě uzavřeli výhrou 15:12.

před 49 minutami

Vláda zvažuje zavedení daně z neočekávaných zisků ve třech sektorech

Vláda zvažuje zavedení daně z neočekávaných zisků ve třech sektorech, vedle energetických firem a bank půjde ještě o jedno odvětví. Novinářům to dnes řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Neuvedl ale, o který sektor jde. O možném zavedení daně z neočekávaného zisku vláda musí podle něj rozhodnout do 10. září.

"Ještě zvažujeme jedno odvětví. Vedle těch dvou, o kterých se ví," řekl Stanjura. Příští týden bude vláda jednat o dani s Národní ekonomickou radou vlády. Výsledek debaty nechtěl předjímat. "Ještě jsme se nerozhodli, včetně mě. Kdybych to považoval (zavedení daně) za něco, co není v pořádku, říkal bych to od počátku. Jsme schopni se shodnout na tom, že v některých odvětvích vznikají mimořádně vysoké zisky díky vnějším okolnostem. To je základní myšlenka takzvané windfall tax. Určitě to není sektorová daň," dodal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy