Mezi Brnem a Bratislavou chceme samořiditelná auta, shodl se Ťok se slovenským vicepremiérem

Adéla Skoupá Adéla Skoupá
28. 3. 2017 16:58
Ministr dopravy Dan Ťok se v úterý dohodl se slovenským vicepremiérem pro investice a informatiku Peterem Pellegrinim, že vytvoří společný projekt pro testování samořiditelných aut. Vybrali pro něj úsek D2 mezi Brnem a Bratislavou. Úředníci ministerstev dopravy obou zemí teď mají vypočítat, kolik to bude stát a jak dlouho to bude trvat. Ťok chce plán na vybudování zkušebního okruhu pro autonomní vozidla předložit vládě.
Na vývoji samořiditelných aut pracuje v Česku například firma Valeo.
Na vývoji samořiditelných aut pracuje v Česku například firma Valeo. | Foto: Ondřej Běhal

Praha - Úsekem dálnice D2 mezi Brnem a Bratislavou budou brzy projíždět auta, která se umí po silnicích pohybovat bez lidského řidiče. Na spolupráci při testování samořiditelných vozidel se v úterý dohodl český ministr dopravy Dan Ťok se slovenským vicepremiérem pro investice a informatiku Peterem Pellegrinim.

Česko a Slovensko se tak připojilo k Německu a Francii, kde už plán na přeshraniční testování autonomních aut na silnicích oznámili. V Německu už se dokonce autonomní jízda testuje na dálnici A9 mezi Norimberkem a Mnichovem. Zatímco Němci a Francouzi spustí testy na sedmdesátikilometrovém úseku dálnice mezi německým Merzigem a francouzskými Métami už letos, Češi a Slováci zatím časový plán nemají.

"Česká a Slovenská republika patří mezi významné výrobce automobilů. Pokud jejich produkci sečteme, je srovnatelná s velkými evropskými zeměmi. Proto bychom měli spolupracovat na rozvoji inteligentní dopravní infrastruktury a testovat autonomní vozidla. Dohodli jsme se, že bychom připravili přeshraniční projekt, který by mohl umožnit vyzkoušet chytrou dálnici v provozu," řekl po úterním jednání ministr dopravy Dan Ťok.

Na testování se mají podílet i zástupci automobilek, odborníci z univerzit a vědeckých ústavů i mobilní operátoři. Teď mají zástupci ministerstev dopravy obou zemí vypracovat projekt, kde testování chytrých aut načasují a vypočítají, kolik bude stát.

"Chtěli bychom otestovat dostupná zařízení a ve spolupráci s mobilními operátory zkoumat například problematické přechody z jedné sítě do druhé," uvedl Pellegrini.

Ťok zároveň připomněl, že chce předložit vládě i plán na vybudování zkušebního okruhu pro samořiditelná auta, který má vzniknout do pěti let.

Vlastní testovací okruhy už mají některé automobilky. Na bývalém vojenském letišti v Milovicích zkouší své systémy jeden z největších světových výrobců pro samořiditelná auta Valeo. Ten v tuzemsku otevřel nové vývojové centrum, kde zaměstnává kolem pěti set lidí. Škoda Auto zase využívá svůj okruh v Úhelnici u Mladé Boleslavi.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Chemičku Deza z holdingu Agrofert znovu prověřuje Česká inspekce životního prostředí, píše server

Podle serveru iRozhlas unikly z areálu chemičky začátkem letošního roku do ovzduší neznámé látky. "A v okolí závodu byl podle místních obyvatel cítit několik hodin silný zápach. Deza jakékoliv pochybení odmítá," píše server.

Jméno chemičky se v médiích objevilo i ve spojitosti s otravou řeky Bečvy, kdy do ní podle České inspekce životního prostředí unikly kyanidy, které poškodily vodní biotop asi na 40 kilometrech toku od Valašského Meziříčí po Přerov. Do kafilerie tehdy odvezli rybáři více než 40 tun ryb.

Viníka ekologické havárie úřady zatím nenašly, Deník Referendum ale v listopadu napsal, že se v den otravy se v Deze, která patří do holdingu Agrofert, stala havárie. Podle deníku se incident stal v kaustifikační jednotce, odkud unikla směs látek. Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka poté řekl ČTK, že šlo o provozní událost, která neměla charakter havárie a z podstaty nemohla být příčinou otravy.

Zdroj: Domácí , ČTK
Další zprávy