Elektrický kompakt za cenu malého vozu. Citroën C4 míří do Česka i s elektromotorem

Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 2. 2021 6:02
Citroën hlásí návrat mezi kompaktní hatchbacky. Zatímco C4 Cactus mnozí nevnímali jako přímou konkurenci Volkswagenu Golf nebo Škody Scala, o zamíření nové C4 není pochyb. A to přesto, že i ona si půjčuje řadu prvků ze světa SUV, a navíc má svažující se střechu ve stylu kupé. Novinka, včetně elektrické verze, teď přichází do Česka. A to za cenu startující pod 370 tisíci korunami.
Foto: Citroën

Citroën C4

Označení C4 začal Citroën používat v roce 2004. Tehdy nahradil tří- a pětidveřový kompaktní hatchback oblíbenou řadu Xsara. O šest let později se ukázala druhá generace, výhradně už s pětidveřovou karoserií. Prodeje ale zřejmě nebyly až tak uspokojivé, v roce 2018 tak skončil model bez přímého nástupce. Nepřímo ho vystřídala C4 Cactus, v roce 2018 omlazená a vzdávající se řady prvků připomínající SUV.

Až loni se ale ukázala plnohodnotná náhrada za C4, tedy její třetí generace. Ta je postavená na prodloužené verzi modulární platformy určené pro malá auta jako Peugeot 208 nebo Opel Corsa - podobně přistoupila třeba Škoda k technickému základu Scaly. U francouzského modelu ale toto řešení ukrývá jedno velké plus. Vedle spalovacích motorů totiž nabídne i čistě elektrický pohon.

Rozměry

Délka/šířka/výška 4360/1800/1525 mm
Rozvor náprav 2670 mm
Velikost kufru 380/1250 l

A použitá platforma se negativně nepodepsala ani na vnějších rozměrech. Oproti C4 Cactus narostla novinka do všech stran, rozvor se natáhl o 75 mm. Další výhodou je, že spalovací verze je stejně velká jako elektrická (ta je jen o pět milimetrů nižší), což platí zejména pro zavazadlový prostor. Baterie pod podlahou prostoru pro cestující ho nijak neomezuje.

Elektrickému modelu se budeme blíže věnovat na samostatném slidu, běžné provedení se spalovacími motory pak nepřináší zásadnější překvapení. Skladba jednotek je podobná jako u sourozenců na stejném technickém základě. Benzinovou část spektra tak obstarává přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech ve třech výkonových verzích - 74, 96 a 114 kW. Nejslabší a prostřední jednotka mají standardní šestistupňovou manuální převodovku, nejsilnější se nabízí výhradně s osmistupňovým automatem. Ten je pro 96kW verzi dostupný za příplatek.

Naftové spektrum pokrývá čtyřválec 1.5 BlueHDi naladěný na 81 nebo 96 kW. Výběr převodovek je tu snadný, slabší model má ruční a silnější automatické řazení. Francouzi zatím nezveřejnili kompletní údaje o spotřebě, minimálně silnější turbodiesel si ale na papíře nárokuje jen 4,6 l/100 km. Nejdynamičtější naopak bude 114kW benzin, který na 100 km/h vystřelí z klidu za 8,5 vteřiny.

Mimochodem nejslabší zážehový i vznětový motor budou podle ceníku k dispozici až od 1. května letošního roku, jakkoliv jejich ceny české zastoupení zveřejnilo už teď. Bližší informace o vozidle, které se bude ucházet o titul nejlepšího evropského auta roku, najdete zde.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 hodinami

Únosci misionářů na Haiti žádají výkupné 17 milionů dolarů

Ozbrojenci, kteří v sobotu na Haiti unesli 17 misionářů z USA a Kanady, žádají za jejich propuštění výkupné 17 milionů dolarů (372,6 milionu korun), napsal dnes list The Wall Street Journal. Haitská policie i americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) jsou s únosci v kontaktu. Vyjednávání s nimi by mohla trvat i několik týdnů, varoval haitský ministr spravedlnosti Liszt Quitel. Bílý dům uvedl, že politikou USA je s únosci nevyjednávat.

Skupina unesených, mezi nimiž je i pět dětí, se hlásí ke křesťanské organizaci Christian Aid Ministries. Cizince unesli v haitské metropoli, když se po návštěvě sirotčince chystali k cestě autobusem na letiště. Za únosem stojí kriminální skupina 400 Mawozo, která působí v dané oblasti.

před 3 hodinami

Na severu Indie zemřelo kvůli záplavám v posledních dvou dnech 41 lidí

Nejméně 41 životů si na severu Indie vyžádaly záplavy a sesuvy půdy, které způsobily několik dní trvající silné deště. Uvedly to dnes podle agentury AFP indické úřady. Meteorologové navíc varovali, že i v nadcházejících dnech očekávají v oblasti intenzivní srážky.

Úřady severoindického státu Uttarákhandu, který z větší části tvoří pohoří Himálaj, oznámily, že sesuvy půdy dnes zabily 35 lidí a v pondělí 6 osob. Podle jednoho z místních představitelů oslovených AFP napáchaly intenzivní srážky v odlehlých místech této horské oblasti značné škody. Kvůli výstrahám meteorologů byly v Uttarákhandu zavřeny školy a pozastaveny turistické aktivity.

Sesuvy půdy postihují himálajské oblasti Indie pravidelně, jejich počet ale podle odborníků narůstá kvůli globálnímu oteplování, tání ledovců, odlesňování a budování přehrad s vodními elektrárnami, napsala agentura AFP. V únoru zahynulo zhruba 200 lidí, když se pod druhou nejvyšší indickou horou Nandá Déví utrhl kus ledovce a zřítil se do řeky. Ohromná masa vody následně zničila jednu menší přehradu s vodní elektrárnou a druhou větší poškodila.

Povodně v posledních dnech postihly i jih Indie. Ve státě Kérala si podle agentury AP vyžádaly nejméně 28 obětí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy