Francouzské kladivo na revoluční Volkswagen. Elektrický Renault Mégane přijede za rok

Renault Mégane eVision je novou interpretací slavného jména.
Renault Mégane měl poprvé premiéru v roce 1995. Koncept eVision pak ukazuje jeho budoucí podobu.
Jde o elektromobil, který by se měl začít vyrábět ještě před koncem příštího roku.
Jestli nahradí čistě spalovací Mégane, je otázkou, spekulace z počátku roku to ale naznačují.
Produkci bude mít na pravděpodobně továrna v Douai ve Francii.
Foto: Renault
Jan Matoušek Jan Matoušek
20. 10. 2020 6:02
Když Renault v roce 1995 uváděl na trh první generaci kompaktního modelu Mégane, musel se potýkat s řadou problémů. Mégane ale uspěl a stal se jedním z pilířů návratu francouzské značky na výsluní. Teď se Renault s nemalými problémy potýká znovu a na vrchol mu má opět pomoci Mégane. Ovšem v nové, elektrické podobě, kterou předznamenává koncept eVision.

Situaci, kdy právě Mégane a později i první Dacia Logan pomohly Renaultu dostat se z globální krize, připomněl při představování konceptu eVision i nový šéf francouzské automobilky Luca de Meo. A nový Mégane by mohl mít stejný efekt. O konci klasického hatchbacku se spalovacími motory se spekuluje už nějakou dobu. Prodeje nejsou zdaleka tak dobré jako u konkurentů a vzhledem k problémům celého Renaultu je potřeba šetřit, kde se dá.

Téměř jistě se tak nástupců nedočkají například Talisman, Espace nebo Scénic (více zde). A dalším v řadě je právě spalovací Mégane (kombi se od letošního roku nabízí i jako plug-in hybrid), v současné době prodávaný ve čtvrté generaci. Luca de Meo ale zároveň připomněl, že by Renault neměl zapomínat na své kořeny a historii.

A možná i proto tak koncept elektrického kompaktního hatchbacku dostal jméno Mégane eVision. Historicky úspěšné jméno by totiž v segmentu kompaktních elektrických modelů, pro Renault zatím neprobádaném (jakkoliv jinak se mu prodejně hlavně s menšími elektromobily daří), mohlo docela pomoci.

Zvláště v době, kdy se stejným směrem vydává i největší konkurence. Citroën ë-C4 je "jen" elektrickou verzí spalovacího hatchbacku, Volkswagen ID.3 je už ale od základu koncipovaný jako elektromobil. A stejnou cestou se vydává i Renault.

Mégane eVision tak stojí na plně elektrické modulární platformě CMF-EV. A ani u ní si de Meo neodpustil historickou souvislost. První Mégane se totiž nabízel v několika karosářských verzích. Vedle dnes běžného hatchbacku, kombi a sedanu se totiž prodával i jako kupé a kabriolet, první generace Scénicu navíc také nesla po jistou dobu jméno Mégane, které dávalo najevo příbuznost všech kompaktních modelů.

A právě na platformě CMF-EV chce Renault v budoucnu postavit rovněž celou řadu automobilů, byť pravděpodobně nikoliv třeba s otevřenou karoserií. Očekávat se dají spíše SUV. Využívat ji budou i další značky aliance Renaultu, Nissanu a Mitsubishi.

Mimochodem elektrický Mégane je podle zástupců automobilky na 95 procent hotový. To, co je k vidění v galerii, tak ještě před koncem příštího roku vyjede patrně jen s minimálními úpravami na silnice. I to napovídá, že by stávající Mégane mohl opravdu skončit. Výroba elektrické verze bude probíhat ve Francii, nejspíše v továrně v Douai. Tam dnes vznikají modely Talisman, Espace a Scénic, od roku 2021 ale bude závod produkovat elektromobily. Sériová verze konceptu eVision bude rovněž prvním produkčním Renaultem na nové platformě.

V útrobách konceptu eVision pracuje elektromotor s výkonem 160 kW a točivým momentem 300 Nm. Moc silnějších Renaultů v současnosti nepořídíte, čemuž odpovídá i zrychlení z klidu na 100 km/h za méně než osm sekund. Baterie má kapacitu 60 kWh. To by podle de Mea mělo stačit na dojezd 450 km dle cyklu WLTP.

Připomeňme, že 150kW Volkswagen ID.3 s využitelnou kapacitou 58 kWh ujede dle výrobce až 425 km. Oba modely jsou na tom tak dost podobně - zatímco VW má ale poháněná zadní kola, u Renaultu to budou kola přední.

Baterie francouzského modelu umožňuje až 130kW rychlonabíjení, 200 kilometrů by tak mohl mít řidič k dispozici přibližně za půl hodiny. Střídavým proudem pak půjde nabíjet nejvíce výkonem 22 kW.

Výhodou Méganu eVision je využitelnost vnitřního prostoru. S délkou 4210 mm je totiž auto o 149 mm kratší než stávající Mégane, přesto má delší rozvor náprav - 2700 mm proti 2669 mm. Při kompaktnějších rozměrech tak dokáže auto, i kvůli kratším převisům, nabídnout více místa uvnitř. Za všechno může elektrická technika v útrobách auta. Ta je menší než u spalovacích modelů, což umožnilo zredukovat rozměry, ale ne na úkor vnitřního prostoru.

Baterie, mimochodem s výškou 11 centimetrů jedna z nejnižších na trhu, je navíc umístěna pod podlahou a nezabírá tak místo cestujícím vzadu nebo zavazadlům v kufru.

Samotný design konceptu vychází z jarního SUV Morphoz. Hlavním prvkem vozu tak je centrálně umístěné velké logo automobilky, na které navazují světlomety s technologií Matrix LED. Nasávací otvory jsou umístěné ve spodní části předního nárazníku, auto tak postrádá konvenční čelní masku. Podobné je to i vzadu, kde stěžejní designový prvek tvoří výrazné logo a na něj navazující diodová světla.

Naopak trochu ze světa SUV si Mégane eVision vypůjčil výrazněji tvarované blatníky, stejně jako 20palcová kola, zakrytá, kvůli lepší aerodynamice, 21palcovými kryty. Naopak kupé připomíná linie střechy, jejíž tvar také pomáhá aerodynamice. Poměrně dost prvků, včetně například zmíněné střechy, je vyvedeno ve zlaté barvě, kontrastující matné šedé karoserii.

A za povšimnutí stojí i ztvárnění posledního písmene "E" ve jméně Mégane na pátých dveřích. To totiž svými liniemi s rovnoběžnými proužky odkazuje na logo Renaultu z roku 1972, které navrhl Victor Vasarely a které dalo emblému značky jeho současnou podobu.

Do interiéru automobilka nahlédnout nenechala, podobně jako u zmíněného SUV Morphoz ale je jeho dominantou rozměrná obrazovka ve tvaru písmene L. Právě tam se tak pravděpodobně při přerodu Méganu eVison z konceptu do sériové podoby odehraje nejvíce změn.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Na Děčínsku se v sobotu navečer převrátil traktor, zemřeli dva lidé

Na Děčínsku u Dolních Habartic v sobotu navečer zemřeli muž a žena, s nimiž se převrátil traktor. Okolnosti tragické nehody policie dál vyšetřuje.

Traktor se dvěma lidmi se převrátil kolem 18:00. "Utrpěli zranění neslučitelná se životem a bohužel na místě jim podlehli. Na místo vzlétl vrtulník a vyjela i sanita, bohužel už těmto osobám jsme nemohli pomoci," uvedl krajský mluvčí záchranné služby Prokop Voleník. Podle regionální mluvčí policie Aleny Bartošové je šetření příčiny tragické nehody na začátku. 

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Karlovarský kapitán Vondráček dostal třízápasový trest za účast v bitce

Hokejový útočník Tomáš Vondráček z Karlových Varů dostal od disciplinární komise extraligy třízápasový trest za účast v bitce v závěru pátečního utkání 7. kola ve Zlíně. Kapitán Energie se zapojil do šarvátky s obráncem Tomášem Žižkou poté, co na led skočil ze střídačky. Jednozápasový trest dostal litvínovský útočník Martin Havelka, který fauloval Davida Kašeho.

Vondráček se do bitky s Žižkou, kterou odstartoval kontakt zlínského kapitána s brankářem Karlových Varů Filipem Novotným, zapojil i přesto, že v momentě jejího začátku nebyl na ledě. Od rozhodčích Reného Hradila a Filipa Vrby za to dostal vedle pětiminutového trestu i osobní trest do konce utkání.

"V okamžiku zahájení šarvátky nebyl na ledové ploše, ale opustil hráčskou lavici a po příjezdu napadl protihráče zaměstnaného konfliktem s dalším soupeřem. V úderech do helmy a nechráněné části obličeje pokračoval i nadále, přičemž se agresivním způsobem zbavil čárového rozhodčího, který se snažil šarvátku přerušit a zabránit, aby se dostal do blízkosti protihráče," uvedl předseda disciplinární komise Viktor Ujčík v tiskové zprávě s tím, že Vondráčkovi zároveň udělil i pokutu ve výši deseti procent měsíčního platu.

Karlovarský útočník tak nuceně vynechá zápasy v Pardubicích, Třinci a Mladé Boleslavi. Trest v horní polovině možné sazby dostal Vondráček i proto, že v uplynulých dvou letech byl dvakrát trestaný.

Havelka dostal jednozápasový trest za faul na Kašeho v polovině druhé třetiny pátečního zápasu, za který jej ale rozhodčí Vladimír Pešina a Oldřich Hejduk nevyloučili. Disciplinární komise jej však na základě podnětu Sparty řešila.

"Zneužil situace, kdy byl protihráč po předchozím pokusu o zakončení ve snížené pozici a měl minimální šanci se střetu bránit, k tomu, aby cíleně změnil směr své jízdy a zasáhl ho. Před střetem nezvýšil rychlost, ruce držel u těla a před zákrokem se neodrazil, jednoznačně však zneužil protihráčovy situace a porušil zásadu, že je povinen postupovat tak, aby zásahem do hlavy nebo krku neohrozil zdraví protihráče," uvedl Ujčík. Havelka vynechá dnešní utkání 8. kola proti Plzni.

Zdroj: ČTK
Další zprávy