Chodců umírá v ulicích měst více než dřív. Přinášíme pět rad, jak se vyvarovat průšvihu

Eva Srpová Eva Srpová
10. 3. 2017 17:49
Zatímco dlouhodobé statistiky s úmrtností na silnicích jsou čím dál pozitivnější, protože údaje jsou rok od roku nižší, pokud se podíváme na výsledky pozorněji, v jednom případě se úmrtnost bohužel vloni zvýšila. Zemřelo více chodců ve městech. Jak tomu předejít? Přinášíme pět tipů.

V roce 2016 zemřelo na českých silnicích 545 osob, 177 z nich za tmy. V loňském roce tak zahynulo 32,5 % z celkového počtu usmrcených v nočních hodinách. Meziročně se tak snížil počet obětí nočních nehod o 30, jejich podíl na celkovém počtu mrtvých však narostl o 1,1 procenta.

"Pokud se jedná o poměr usmrcených v noci k celkovému počtu mrtvých v dané kategorii, jednoznačně vedli s 59,5 procenta chodci. To bylo více než v roce 2015, kdy se jednalo o 55% podíl. S velkým odstupem následují cestující v osobních automobilech (29,2 %), cyklisté (23,1 %), pasažéři v nákladních vozidlech (18,2 %) a konečně motocyklisté (13,3 %)," uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Dlouhodobě většina chodců umírá za tmy. V roce 2016 se jednalo o 66 fatálních případů. Dalších 11 smrtelných případů z jejich řad zaregistrovaly statistiky při nehodách, ke kterým došlo sice za dne, ale za snížené viditelnosti. "V loňském roce tak 69,4 procenta chodců přišlo o život při nehodě, ke které došlo za tmy a obecně za snížené viditelnosti - za deště, mlhy, sněžení, svítání či soumraku," upozorňuje Roman Budský.

V obci loni zahynulo při nočních nehodách 38 chodců, o 4 více než v roce 2015. Opačný trend zaznamenaly statistiky nehod u nočních smrtelných nehod chodců, ke kterým došlo mimo obec.

Příznivci nošení bezpečnostních prvků mají tedy argument. Vloni v únoru vešla v platnost povinnost nosit reflexní prvky mimo obec, ve městech to potřeba není. Je však otázkou, jestli by zlepšení bezpečnosti pomohly prvky, anebo spíše větší opatrnost jak řidičů, tak hlavně chodců.

Podívejte se na tipy, jak zvýšit svou bezpečnost, pokud jste chodec. 

Typická situace na testované silnici: Nepřehledný horizont, za ním zatáčka, před kterou je nutno brzdit, navíc stromy na krajnici nedávají možnost úniku...
Typická situace na testované silnici: Nepřehledný horizont, za ním zatáčka, před kterou je nutno brzdit, navíc stromy na krajnici nedávají možnost úniku... | Foto: Radek Pecák

Víte, jak se pohybovat po krajnici?

Mnoho lidí bohužel neví, po jaké straně silnice mají jít. Jednotlivci po levé, tedy proti směru jízdy vozidel. Tam, kde není krajnice, mají jít co nejblíže při okraji vozovky. Chodec může přejít silnici na druhou stranu tam, kde se v blízkosti 50 metrů nenachází přechod. Musí to ale udělat tak, aby neomezil provoz jedoucích vozidel a musí přecházet kolmo, ne šikmo, aby ušetřil pár kroků.

 

Právě se děje

Další zprávy