Na silnicích loni zemřelo o jedenáct procent cyklistů víc. Většina z nich neměla helmu

ČTK ČTK
5. 7. 2016 12:34
Podle Besipu zemřelo loni při dopravních nehodách 68 cyklistů. Nejčastější příčinou nehod cyklistů je nesprávný způsob jízdy, kdy například při jízdě z kopce cyklista nezvládne v zatáčce řízení a vjede do protisměru. Přes 700 nehod ale zavinili také opilí cyklisté.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Při dopravních nehodách loni zemřelo 68 cyklistů, což je o jedenáct procent víc než loni. Více než osmdesát procent z nich nemělo přilbu. Ta je sice povinná jen pro děti a dospívající, odborníci ji ale doporučují i dospělým.

Riziko úmrtí po pádu bez přilby na hlavě je 19krát vyšší. Spadne-li na hlavu cyklista jedoucí rychlostí 15 kilometrů za hodinu, odpovídá pád skoku po hlavě na beton z výšky jednoho metru. Cyklisté by proto neměli přilbu odkládat ani ve vedru.

Odborníci dál varují před zavěšováním těžkých tašek na řídítka, protože to ztěžuje ovládání kola. Ohrožující je i řízení a současné vedení ručního vozíku nebo držení psa na vodítku.

Cyklisté pod vlivem alkoholu zavinili loni 741 nehod. Uvedl to BESIP, který nyní vydává manuál, kde radí ohledně bezpečné jízdy na kole, včetně chování při nehodě a první pomoci poraněným.

Nejčastější příčinou nehod cyklistů je nesprávný způsob jízdy, kdy například při jízdě z kopce cyklista nezvládne v zatáčce řízení a vjede do protisměru. Ohrožující také je, když se nevěnuje naplno jízdě, přepíná tachometr či manipuluje se světly.

Odborníci radí pořídit lékarničku

Pro bezpečnou jízdu je podle odborníků zásadní stav kola a jeho výbava, tedy seřízené brzdy a reflexní prvky na kole či zvonek, aby cyklista byl vidět. Trasu je vhodné zvolit podle zkušeností a sil, vyhnout se silnicím s hustým provozem. Chodník, s výjimkou dětských cyklistů do deseti let, je jen pro chodce.

Při nehodě musí cyklista především dbát o svoji bezpečnost - zjistit, co se stalo a při poranění zavolat záchranku a policii. Zraněný většinou u sebe nemá nic pro první pomoc. V povinné výbavě cyklistů lékárničky nejsou, i když existují. Vyrábějí se z nepromokavých materiálů a pomocí pásků se suchým zipem se připevňují k rámu nebo pod sedlo.

 

Právě se děje

Další zprávy