Ruská auta bez řidiče i létající vozidla Hyundai. Automobilové novinky na CES 2020

Jan Matoušek Jan Matoušek
10. 1. 2020 6:02
Veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas už dávno není jen o mobilech, televizích a počítačích. Akce každoročně láká i výrobce automobilů, kteří tam ukazují nové technologie i celé modely. A jinak tomu nebylo ani letos. V následující galerii si prohlédněte to nejzajímavější, čím se nejen výrobci automobilů v americkém městě hazardu prezentovali.

Mercedes-Benz Vision AVTR

Německý Mercedes se i na veletrhu CES zatím drží aut, ačkoliv jeho Vision AVTR také nepředstavuje auto v současném slova smyslu. Ostatně za zkratkou AVTR se skrývá označení Advanced Vehicle Transformation, v překladu pokročilá přeměna vozidla. Znalci populární kultury nicméně tuší, že AVTR není jen klasickou zkratkou, ale i odkazem na jeden z komerčně nejúspěšnějších filmů historie - Avatar Jamese Camerona. S ním (v přípravě jsou pokračování) také německá značka uzavřela partnerství. Samotný Mercedes pak v tiskové zprávě uvádí, že je vůz inspirovaný světem Pandory, což je planeta, na které se film odehrává, a ukazuje zcela nové propojení mezi člověkem, strojem a přírodou.

Tomu odpovídá i provedení exteriéru a interiéru. Zvenku zaujme relativně jednoduchý design, který není nepodobný posledním konceptům trojcípé hvězdy. Trochu vybočují pouze podsvícená kola a především 33 otvorů, kterým značka říká bionické klapky. Ty se objevují vzadu a při pohybu napodobují dýchání. Zároveň mohou komunikovat s řidičem a jeho prostřednictvím pak s okolním světem. Zlepšují rovněž aerodynamiku.

Kabina je pokrytá veganskou kůží Dinamica, podlahu potom tvoří dřevo Mercedesm označované jako Karuun. To roste třeba v Indonésii a je sbíráno ručně. Zapomeňte nicméně na klasickou palubní desku. Auto nemá ani volant, jediným "tradičním" ovladačem je plocha uprostřed středového tunelu, kam řidič položí ruku, technologie rozezná jeho puls a dýchání, což auto "spustí". Řidič pak může pohyby například zapnout 3D prohlídku fiktivní planety Pandora.

O poznání blíže realitě je použitý pohon. Vision AVTR má organické baterie na základě grafenu, ve kterých nejsou žádné vzácné kovy, naopak je možné je kompletně recyklovat. Baterie má kapacitu 110 kWh a stačí na ujetí více než 700 km. Výkon elektrického ústrojí je přes 350 kW, poháněna jsou všechna kola. Koncept má rovněž natáčení předních i zadních kol a nikoliv jen prosti sobě, ale i ve stejném směru - pod úhlem zhruba 30 stupňů se tak může pohybovat i do stran.

 

Právě se děje

Další zprávy