Pro Ford je limit stanovený na rok 2021 velkou výzvou. Podle studie analytické společnosti PA Consulting totiž hraniční hodnotu za dva roky nesplní. Není v tom sám, analytici odhadují, že podobné problémy bude mít i koncern Volkswagen, Fiat-Chrysler, PSA, BMW nebo Daimler. "Limity chceme splnit, bude to ale velice náročné," řekl Aktuálně.cz mluvčí Fordu pro udržitelnost, Volker Eis.
V dohledné době mu s limity mají pomoci především hybridy, které dosud příliš neprodával. Nabídka nicméně bude široká: nebudou v ní chybět ty nejjednodušší využívající 48V palubní síť a malou baterii, která jen pomáhá spalovacímu motoru, ale ani ty samodobíjecí a verze do zásuvky.
O čistě elektrickém SUV Ford zatím jen mluví, představit by ho ale chtěl během příštího roku. Nabídne u něj dojezd na jedno nabití až 600 kilometrů a design inspirovaný sportovním Mustangem.
Jen do konce roku by Ford chtěl představit osm elektrifikovaných modelů. Za deset let bude podle Armstronga polovina prodaných aut nějakým způsobem elektrifikovaná, takovou verzi bude mít i každý model s modrým oválem na kapotě prodávaný v Evropě - od Fiesty až po Mondeo. Svoji vizi elektrické budoucnosti Ford představil na akci Go Further v Amsterdamu.
Současnou politiku Fordu tak nejlépe dokumentuje nová generace populární Kugy, která se na český trh dostane v roce 2020. Ta bude (kromě klasických spalovacích motorů) dostupná rovnou se všemi třemi typy hybridů. Mildhybridní verze bude kombinovat dvoulitrový diesel o výkonu 110 kW s pomocnou baterií a vyprodukuje 132 g CO2 na kilometr.
Klasický hybrid a jeho plug-in varianta využívají 2,5litrový benzinový čtyřválec pracující v úsporném Atkinsonově cyklu doplněný o elektromotor. Liší se zejména výkonem elektrické pohonné jednotky a velikostí baterie. Výsledkem je buď 130 (samodobíjecí hybrid), nebo 29 gramů CO2 na kilometr (plug-in). Verze do zásuvky má celkový výkon 165 kW a na jedno nabití by díky 14kWh baterii měla ujet 50 kilometrů.
Podobná SUV jsou pro automobilky výhodná. Limit emisí oxidu uhličitého se totiž přepočítává s ohledem na hmotnost auta. Těžší SUV tak mají povoleny vyšší emise, a když u nich dokážete nabídnout 29 g na kilometr, je to výhoda.
Něco podobného se bude Ford snažit zužitkovat i v případě své nové evropské vlajkové lodi. Z USA začne do Evropy dovážet velké sedmimístné SUV Explorer. Pořádný kus auta, jehož designové detaily připomínají Land Rovery, nabídne přeplňovaný třílitrový šestiválec doplněný o plug-in hybridní techniku. Výsledné parametry jsou skutečně úctyhodné: výkon 331 kW, točivý moment 840 Nm a díky 13,1kWh baterii se dá ujet 40 km po městě čistě na elektřinu. Spotřeba 3,4 litry na sto kilometrů odpovídá 79 gramům CO2 na kilometr.
Explorer se bude v Evropě nabízet jen s touto technikou a v nabídce značky doplní velká MPV S-Max a Galaxy. Oba modely v nabídce v nabídce zůstávají, již letos v červnu by ale měla skončit výroba menšího C-Maxu.
Ostatní modely zatím zůstávají. Fiesta a Focus dostanou mildhybridní techniku, díky níž prý inženýři vymačkali z litrového EcoBoostu výkon hodný jednapětky, Mondeo nabízí hybridní verzi s karoserií kombi. O jeho tolik diskutovaném konci tedy zatím není řeč.
V nabídce naopak přibude menší SUV, které se velikostně zařadí mezi EcoSport a Kugu. Ponese název sporťáku z devadesátých let, jmenovat se bude Puma.
SUV terapie je totiž lékem na další problém Fordu a ten se jmenuje klesající prodeje. Odbyt Fordu se podle údajů webu Carsalesbase v Evropě v roce 2016 dokázal vzpamatovat z krizového období, ale od té doby klesá. Výrobce se na starém kontinentě musí potýkat také s finanční ztrátou.
I proto média jako americký Forbes spekulovala o tom, že to v Evropě stejně jako General Motors zabalí. "Nikam neodcházíme," dementoval spekulace ředitel Ford of Europe Steven Armstrong.
Řešením problémů má být ale restrukturalizace v továrnách. V Německu propustí 5000 zaměstnanců, další přijdou o práci i v Británii, kde se (i ve spojitosti s brexitem) rovněž spekuluje o uzavření tamních závodů. Pomoci má spolupráce s Volkswagenem na výrobě užitkových vozů.
Změní se i nabídka. Automobilka se chce spolehnout právě na SUV, které zákazníkům dokáže prodat s vyšší marží než klasické hatchbacky. Američané zde vidí svůj deficit: každý třetí evropský zákazník dnes volí SUV, u Fordu je to ale každý pátý. I proto MPV končí.
Větší důraz chce pak automobilka klást na užitková vozidla. I ta ale musí s ohledem na emisní limity elektrifikovat. V roce 2021 uvede na trh čistě elektrický Transit, ještě letos by měl dorazit menší Transit/Tourneo Custom s plug-in hybridním pohonem, který kombinuje litrový tříválec v roli elektrického generátoru a 13,1kWh baterii.
První plug-in hybridní dodávku automobilka v současné době testuje v pilotním programu. Počítá i se školením řidičů a přemýšlí o navigaci, která sama vypne spalovací motor v centrech měst. To proto, aby auto jezdilo skutečně ekologicky.
Zásadní otázkou strategie elektrifikace v podání Fordu ale je, jestli s ní nepřichází pozdě. Pro splnění emisních limitů v roce 2021 nejsou elektromobily, které Ford bude mít v nabídce nejdříve za dva roky, vysloveně nutné. Toyota dokazuje, že to jde i s klasickými hybridy a podle PA Consulting by měla limity hravě splnit. Japonci však na hybridní strategii sází dlouhodobě a zákazníky o ní dokázali přesvědčit.
Ford je v tomto ohledu (nesmělý a do velké míry neúspěšný pokus s hybridním Mondeem před pár lety ponechme stranou) nováčkem. Pro svoje další přežití bude potřebovat určitě rovněž elektrická auta. A k nim vede nejjednodušší cesta přes diskutované rozšíření spolupráce s Volkswagenem. Koncernová platforma MEB by se americké automobilce skutečně hodila.