Šetřicí svíčka do auta má premiéru v Moskvě. Je z Tábora

Radek Pecák Radek Pecák
26. 8. 2014 6:17
Výrobci pracují již i na jiných technologiích, klasická zapalovací svíčka bude však ještě dlouho součástí spalovacích motorů.
Nový typ svíčky ušeří několik procent paliva.
Nový typ svíčky ušeří několik procent paliva. | Foto: Radek Pecák

Tábor – Světovou premiéru má dnes na autosalonu v Moskvě nový typ zapalovací svíčky od společnosti Brisk z českého Tábora. Ruská metropole byla zvolena záměrně – zapalovací svíčky s logem Brisku se totiž montují do více než poloviny všech nových vozů vznikajících na území Ruské federace.

Současné ekonomické sankce se tohoto zboží netýkají. A pokud by k nim došlo, přesunul by Brisk rychle výrobu přímo do Ruska.

Mezi hlavní konkurenční výhody má patřit úspora paliva. „Máme nezávislými institucemi ověřeno, že v klasických motorech lze ušetřit kolem dvou až tří procent paliva. To je argument, na který zákazníci slyší,“ říká Mojmír Čapka, předseda představenstva a stoprocentního vlastník Brisku.

Stoprocentním vlastníkem společnosti Brisk je manažer Mojmír Čapka.
Stoprocentním vlastníkem společnosti Brisk je manažer Mojmír Čapka. | Foto: Radek Pecák

Ročně vyrobí Brisk zhruba 40 milionů svíček. Mezi necelou desítku hlavních konkurentů patří například Bosch, Champion, BERU či japonská Denso. Brisk navazuje na tradici táborské společnosti Brita založené roku 1935, po roce 1948 byla spojena s konkurenční táborskou firmou Cíl a vznikl národní podnik Jiskra.

Lepší využití energie

Nová svíčka Brisk Premium Evo má postupně zamířit do všech zhruba sedmdesáti zemí, do nichž firma vyváží, v Česku se objeví na podzim. O ceně zatím Čapka hovořit nechce. "Ještě nemáme připraveny všechny potřebné varianty, teprve pak stanovíme cenu," uvádí. Je ale přesvědčen o tom, že nebude o mnoho vyšší, než za kolik se nabízí současné vyšší řady svíček Brisk. Cena nejdražších typů se pohybuje od 150 do 250 korun.

Konstrukce novinky vychází z již existující svíčky Brisk Premium určené pro tuningová a závodní auta. Také Brisk Premium Evo má jiskřiště, které umožňuje přeskok zapalovací jiskry po celém kruhovém obvodu spodní části svíčky. Jiskra přeskočí vždy v místě největší koncentrace paliva. To umožňuje podstatně lepší využití energie obsažené v palivu v konkrétním válci motoru.

Nový typ zapalovací svíčky se na trhu objeví již letos na podzim.
Nový typ zapalovací svíčky se na trhu objeví již letos na podzim. | Foto: Radek Pecák

Zatímco svíčky pro závodní užití nevyžadují tak dlouhou životnost, neboť se většinou po závodě vyměňují, Brisk Premium Evo určené pro běžné motoristy slibují životnost 30 tisíc kilometrů, firma plánuje i zvýšení na 60 tisíc.

Třicet, možná i více let

Co říká Čapka na zvěsti, že éra klasické svíčky v motorech končí a že bude nahrazena jinými technologiemi? Hovoří se například o zapalování směsi ve válcích pomocí laseru, případně výtrysku ionizovaných plynů...

"Stejně jako konkurence pracujeme i my na nových technologiích, ale na praktické nasazení do běžných aut si ještě dlouho počkáme. Svíčka má před sebou určitě ještě třicet a možná i více let života," očekává Čapka.

Třetina obratu díky snímačům

Přestože 70 procent z obratu Brisku dělají v současné době stále zapalovací svíčky (kromě aut také pro zahradní techniku nebo třeba lodní motory), už 30 procent obratu tvoří snímače otáček pro automobilový průmysl.

"Dlouho mi toto rozhodnutí zavést výrobu snímačů vyčítali a léta jsme byli v minusu. Začínali jsme s nimi před dvaceti lety a do černých čísel jsme se dostali až před nějakými šesti, sedmi roky," vzpomíná Čapka. Obrat v divizi snímačů nyní každoročně roste o 30 procent.

Brisk dodává snímače do celého koncernu Volkswagen včetně Bentley. Snímače si sami vyvíjejí, přičemž vývoj každého z nich přijde na několik milionů eur. Také museli zavést zcela nové technologie do výroby, jako je využití laserové technologie nebo zastříkávání elektronických součástek a jejich propojení do plastu.

Snímačů v autech přibývá kvůli požadavkům na snižování spotřeby, bezpečnosti a stále se rozšiřujících požadavků na elektronizaci ovládání automobilu. "A na rozdíl od svíček budou snímače třeba i v autech poháněných elektřinou," zdůrazňuje Čapka.

Celý Brisk loni dosáhl zisku 1,8 milionu korun při obratu 650 milionů. V současnosti zaměstnává 560 lidí.

_____

Máte rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Nominujte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlasovat můžete zde. Za Váš hlas děkujeme!


 

Právě se děje

Další zprávy