Celkem se v zemi prodalo 2,37 milionu vozů, což je téměř o sedm procent méně než předloni. Vyplývá to z předběžných údajů, které zveřejnil svaz výrobců a prodejců aut SMMT.
Prodej vozů s naftovým motorem se snížil o téměř 30 procent. Zájem o naftové vozy klesá od emisního skandálu automobilky Volkswagen v roce 2015. V roce 2016 se naftové vozy na celkovém prodeji aut v Británii podílely 48 procenty, předloni se však jejich podíl začal snižovat a loni činil už jen 32 procent. Podobný trend je vidět v mnoha dalších evropských zemích.
Prodej negativně ovlivnilo i zavedení nové metodiky měření emisí a spotřeby automobilů WLTP, platné od září. Některé automobilky nestihly včas nechat otestovat své modely, a na trhu tak od září některé modely chyběly.
Zástupci odvětví také varují, že odchod Británie z Evropské unie, který se má uskutečnit koncem března, je rizikem pro další budoucnost sektoru. Automobilový průmysl v zemi zaměstnává 850 000 lidí a je jedním z mála úspěchů v britském zpracovatelském sektoru od 80. let minulého století.
SMMT upozorňuje, že investice v automobilovém průmyslu v loňském roce zřejmě klesly, v letošním roce se prodej aut patrně opět sníží a případný neřízený brexit by mohl mít dopad na pracovní místa.
Loňský pokles byl nejvýraznější od roku 2008, kdy se prodej aut snížil o 11,3 procenta. Ještě v letech 2015 a 2016 byla poptávka po autech rekordní, v roce 2017 se ale už prodej snížil. Někteří analytici považují poptávku po autech za jeden z předních ukazatelů budoucího ekonomického výkonu.
Britská ekonomika podle posledních údajů ke konci loňského roku výrazně zpomalila. Trh s bydlením se téměř zastavil a spotřebitelské úvěry rostly nejpomaleji za téměř čtyři roky, upozorňuje agentura Reuters.