BMW M3: Už 25 let přináší řidičům radost

Radek Pecák Radek Pecák
25. 7. 2010 0:00
M3 začalo se čtyřválcem, nyní má osmiválec
Foto: Aktuálně.cz

Nejrychlejší verze BMW trojkové řady, tedy ta s označením "M" existuje již 25 let. V srpnu 1985 se poprvé dostaly na veřejnost informace o tom, že se takový vůz chystá.

Čísla o výkonech byla na tehdejší dobu ohromující - výkon 200 koňských sil, nejvyšší rychlost 230 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h během 6,7 sekundy. První zákazníci pak do BMW M3 usedli o rok později.

Projekt M3 dostal zelenou po skončení výroby supersportu M1 s motorem uprostřed. Dlouho se vedly diskuse o vhodném motoru. Nakonec padla volba na čtyřválec, který je ve srovnání se šestiválcem lehčí a současně jeho kratší kliková hřídel je tužší a vhodnější pro vysoké otáčky. Motor byl připraven až na 10 000 min-1, což jej předurčilo pro budoucí závodní použití. Původem sériový blok s objemem 2,0 litru byl zvětšen na 2,3 litru a došlo k použití čtyřventilové techniky.

Předurčeno pro závodění

Původní BMW M3 bylo navrženo jako homologační automobil pro závody produkčních vozů (skupiny A). Bylo proto potřeba vyrobit během jednoho roku 5000 kusů. BMW se u tohoto vozu rozhodlo jít poněkud jinou cestou, než bylo obvyklé. Zcela specifický byl proto nejen motor, ale také aerodynamika a podvozek. Charakteristické jsou například vypouklé blatníky, které bez problémů pojmou velká závodní kola, nově řešená je také celá zadní část s širším C sloupkem a více skloněným zadním sklem zlepšujícím aerodynamiku.

Závodní verze BMW M3 hned první začaly sklízen kvanta úspěchů. Auto vyhrálo nejen titul mistra světa cestovních vozů, ale také evropský titul, stejně tak jako první místo v německém mistrovství cestovních vozů. Celkem BMW M3 první generace zaznamenalo více než 1100 nejrůznějších vítězství na okruzích, ale také na rychlostních zkouškách rallye.

Výroba první generace BMW M3 skončila v roce 1991  s bilancí 17 970 kusů.

Druhé M3 vsadilo na komfort

V pořadí druhá generace BMW M3 byla vininuta s poněkud odlišnou filozofií. V tomto čase totiž skončila éra nekompromisních sportovních vozů zaměřených na závody. Takže proto bylo vhodnější pro každodenní využívání. Pod kapotou byl šestiválec (280 koní. Specialitou třílitrového motoru bylo především proměnné časování VANOS, které zajistilo již při 3600 min-1 točivý moment 320 Nm

Druhá generace BMW M3 byla schopna zrychlit z klidu na 100 km/h během 6,0 s a snadno dosáhnout elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 250 km/h.. V roce 1994 se uskutečnila premiéra otevřené verze a sedanu, neboť někteří zákazníci se nespokojili s karosérií kupé a požadovali zejména kabriolet. Cabrio vážilo jen o 80 kg více než uzavřený model, takže dopady zvýšené hmotnosti na dynamiku byly jen minimální - zrychlení z klidu na 100 km/h dokázal tento model absolvovat během pouhých 6,2 s.

Druhé generace se ve třech karoseriích vyrobilo 71 242 kusů, přičemž její technika byla použita rovněž na speciálních verzích modelu BMW Z3 - M Roadsteru a M Coupé.

M3 potřetí: opět rozšířené blatníky

V září 1999 se představil koncept další generace a v Ženevě o půl roku později sériová verze. Oproti předchůci byla více vizuálně odlišená od běžných verzí BMW 3. Specifický byl nejen přední nárazník s výraznými vstupy vzduchu a integrovanými mlhovkami, ale například také hliníková kapota motoru s vyboulením ve střední části, které poskytlo více prostoru pro motor.
Kromě toho byly i po vzoru první generace o 20 mm rozšířeny blatníky, jež ukrývaly větší kola s průměrem 18 palců. Charakteristické jsou také otvory v předních blatnících za předními koly.

Auto dostalo opět řadový šestiválec. Jednalo se však o nový motor s objemem 3246 cm3, který dodával výkon 252 kW/353 k při 7900 min-1. Točivý moment vrcholil hodnotou 365 Nm při 4900 min-1.

Vůz měl také světovou novinku - M difereciál. Tento systém na základě rozdílů otáček jednotlivých zadních kol mění svornost diferenciálu v rozpětí od 0 do 100 procent - tedy přesně podle dané jízdní situace. Ve výzbroji této M3 se objevila také druhá generace sekvenční automatizované převodovky SMG, která byla schopná řadit během pouhých 80 ms. Ve srovnání s předchozím systémem se jednalo o zcela přepracovanou konstrukci. Novinkou byly také řadicí páčky umístěné na volantu.

Speciální verze na počátku tisíciletí

V roce 2001 BMW postavilo několik speciálních závodních vozů BMW M3 GTR vybavených osmiválcovým motorem s výkonem 330 kW/450 k, jež byly určené pro americkou závodní sérii ALMS (American Le Mans Series). Právě tyto modely byly v daném roce mimořádně úspěšné, protože ve třídě GT získaly nejen titul pro jezdce, ale také pro značku. V únoru 2002 BMW připravilo rovněž sériovou verzi tohoto vozu s výkonem sníženým na 258 kW/350 k, kterou prodávalo za 250 000 eur.

Provedení určené pro silnice ve značné míře odpovídalo závodnímu speciálu, a to nejen kvůli motoru s osmi válci, ale například také mnoha prvkům karoserie vyrobeným z uhlíkových kompozitů.

Coupé, Sport, Leichtbau. M3 CSL, které se představilo v roce 2003, bylo opravdovou senzací. Účinným snižováním hmotnosti se podařilo standardní M3 odlehčit o celých 110 kg, takže pohotovostní hmotnost činila jen 1385 kg. Současně s tím došlo díky použití například karbonové komory sání ke zvýšení výkonu na 265 kW/360 k. Specialitou tohoto modelu byl nejen speciální režim M Track Mode stabilizačního systému, určený pro jízdu na okruhu, ale také rozsáhlá aplikace moderních lehkých materiálů. Ve velké míře se využívaly kompozity vyztužené uhlíkovými i skelnými vlákny.

Ve čtvrté generaci poprvé osmiválec 

Kariéra v pořadí čtvrté generace BMW M3 začala na jaře 2007 představením konceptu. O několik měsíců později vyjel za svými zákazníky sériový vůz s osmiválcovým motorem s objemem 4,0 l a výkonem 309 kW/420 k.

Zrychlení z klidu na 100 km/h auto umí během pouhých 4,8 s. Motor s točivým momentem 400 Nm je možné jej vytáčet do 8400 min-1. Vzhledem k tomu, že se jedná o zcela nový motor s celohliníkovou konstrukcí, je dokonce lehčí než menší šestiválec předchozí generace. 

Takřka všechny komponenty podvozku jsou proto vykované z hliníku. Například v konstrukci zadní nápravy, v níž je použito pouze jediné rameno ze standardních modelů, se podařilo uspořit přibližně 2,5 kg neodpružených hmot. Dalšího odlehčení se dočkala také brzdová soustava s kombinovanými brzdovými kotouči. Ve výbavě samozřejmě nechybí ani elektronicky řízený samosvorný M diferenciál, který spolupracuje se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control).

Jen osm měsíců po kupé se BMW M3 představilo také s karoserií sedan a zanedlouho rovněž jako Cabrio. Úspěch byl proto logický. Jen v prvním plném roce výroby si tento vůz zakoupilo téměř 18 000 řidičů. 

M3 GTS jako oslava závodních tradic

V letošním roce byla zahájena produkce limitované edice vozu BMW M3 GTS, který může být považován za oslavu závodních úspěchů modelu M3. Automobil  je jvyráběný výhradně v jasně oranžové barvě. Je vybaven zvětšeným motorem s vyšším výkonem, zdokonalenou aerodynamikou a přepracovaným podvozkem. Cílem vývoje bylo také snížení hmotnosti, kterou se podařilo i přes instalaci ochranného rámu za předními sedadly a standardní sedmistupňovou dvouspojkovou M převodovku snížit o 70 kg. Výkon narostl na 331 kW/450 k při 8300 min-1 a točivý moment na 440 Nm při 3750min-1. Přínos v dynamice je jasně patrný, protože BMW M3 GTS je schopné z klidu na 100 km/h zrychlit za 4,4 s, kilometr s pevným startem absolvovat během 22,5 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 305 km/h.

Specifický podvozek je možné individuálně nastavití pro různé trati. Měnit lze světlou výšku, sbíhavost, ale obousměrně také tlumiče. S nastavitelným podvozkem souvisí také proměnná aerodynamika, která využívá zkušeností získaných z modelů BMW 320si, účastnících se Mistrovství světa cestovních vozů (WTCC). Měnit lze nejen nastavení zadního spoileru, ale podle potřeby je možné také vysouvat lízátko předního nárazníku.

 

Právě se děje

Další zprávy