Továrnu v Kolíně postavila Toyota původně s Peugeotem a Citroënem. Od roku 2021 ji provozuje sama, vyrábí tu modely Yaris a Aygo X. Loni jich z Kolína vyjelo 202 tisíc.
Za loňský rok továrna spotřebovala 61,5 gigawatthodiny elektřiny a 87,3 gigawatthodiny zemního plynu. Od roku 2019 nakupuje prostřednictvím zelených certifikátů bezemisní elektřinu, což snížilo emise CO2 o 60 procent.
Většina emisní CO2 tedy dnes připadá na zemní plyn a palivo do vyráběných automobilů. Jejich náhrada bude složitější, proto v Kolíně hledají všechny cesty ke snížení spotřeby energie.
Továrna, která zaměstnává 3600 lidí, se tak po většinu roku obejde bez kotelny. Teplo získává jednak tepelným čerpadlem a za druhé rekuperací odpadního tepla z kompresorů na stlačený vzduch. Ten se u montážní linky používá například v nástrojích k dotahování šroubů. Jediný kotel zůstane jako záloha pro období s nejnižšími teplotami.
Energii i barvy šetří noví roboti v lakovně, kteří rozprašují přesněji. Ztráty laku tím klesly ze dvaceti na pět procent, což zároveň snižuje nároky na čištění odpadní vody.
Přesněji a na konkrétní místa v karoserii směřuje také horký vzduch při sušení. Některé další tepelně náročné procesy probíhají v režimu stop-start. Zařízení se spouští vždy pro několik připravených karoserií a v mezičase je vypnuto.
"Dále jsme spustili nové stojany s fotovoltaickými články na nabíjení elektrokol či koloběžek, což byla investice asi za milion korun. A konečně v červnu jsme stočili první med od našich dvou včelstev, které jsme umístili v lesoparku u lakovny v rámci podpory biodiversity," říká šéf kolínské Toyoty Robert Kiml.
Do roku 2030 bude v kolínském závodě následovat postupná náhrada technologií na zemní plyn a přechod k obnovitelným zdrojům. V roce 2040 by měly být všechny technologie na zemní plyn nahrazeny novými zdroji na vodík a bioplyn.
Nulové emise z výroby mají v roce 2040 dosáhnout všechny evropské závody značky Toyota. Toyota zároveň plánuje do roku 2050 snížit emise vyráběných vozů proti současnosti o 90 procent.