Autoškoly i nové řidiče, kteří z nich vyjdou, čekají revoluční změny. Od podzimu roku 2013 bude systém vypadat jinak než dnes.
"Každopádně by se nemělo stávat, aby řidičská oprávnění dostávali lidé, kteří neznají předpisy a neumějí ovládat vozidlo," říká Jiří Patera, dlouholetý učitel autoškoly a šéf mostecké školy smyku. Je také členem autorského týmu nového zákona.
Složením zkoušky ještě řidič nemá vyhráno
Doslova revoluční je podle Patery především zavedení takzvaného řidičáku na zkoušku. V praxi to bude vypadat tak, že nový řidič bude muset povinně jezdit ve vozidle označeném známým písmenem "Z", a to celé dva roky.
V průběhu posledního půl roku se pak bude muset dostavit ke kurzu jízdy na cvičebních plochách. Pokud ho zvládne úspěšně a současně za ony dva roky nenasbírá zatím nespecifikovaný počet trestných bodů, dostane řidičský průkaz natrvalo. Bodován by navíc mohl být přísněji než zkušenější řidiči.
Pokud touto dvouletou podmínkou nový majitel řidičského oprávnění neprojde s úspěchem, dostane ještě jednu stejně dlouhou šanci.
V novém zákoně by měla být i možnost udělení řidičského průkazu sedmnáctiletým. Ti by pak ale museli řídit pouze pod dohledem zkušeného a jen minimálně bodově ohodnoceného řidiče, který navíc bude muset projít školením. Také bude muset mít povolení pro každého doprovázeného řidiče zvlášť. To proto, aby se nestalo, aby byl nad takovým "doprovodným" řidičem dohled a nemohlo se stát, že by od doby, kdy povolení získal, nasbíral třeba osm trestných bodů," sděluje detaily Patera.
V současné době již skupina expertů dokončila přípravu nového zákona a právníci ministerstva dopravy budou připravovat paragrafové znění. Je to právě včas. Po změně systému vzdělávání řidičů a procesu skládání zkoušek totiž už začíná volat například i tuzemský Ústřední automotoklub.
"Změnit se musí celý systém. Učitelé autoškol budou muset projít školeními pro každou řidičskou skupinu, kterou vyučují, a to si budou muset v určitých intervalech obnovovat. Kromě odborných znalostí budou muset například ovládat i rétoriku a projdou i psychologickým vyšetřením," vysvětluje Jiří Patera. Každý rok budou muset absolvovat školení o novinkách v technice a v dopravních předpisech.
První pomoc budou vyučovat odborníci
Ještě přísnější dohled bude nad zkušebními komisaři," dodává Patera. Ti by již neměli být zaměstnanci obcí, nýbrž by měli spadat přímo pod ministerstvo dopravy.
Držitelé čerstvých řidičských průkazů pocítí i další změny. "Například se již v autoškole nebudou vyučovat zásady první pomoci. To ale neznamená, že se tomu absolventi kurzů vyhnou," říká Jiří Patera. Příslušný kurz budou muset žáci absolvovat u školitelů Červeného kříže nebo podobných odborných organizací a před skládáním zkoušky o tom přinést do autoškoly doklad.
Podívejte se v galerii, jak se autoškolství v Česku vyvíjelo
Také se bude daleko méně v autoškolách vyučovat o technice vozidel. "Technika ve vozidlech je dnes natolik složitá, že drtivá většina lidí si na ulici není schopna ani vyměnit prasklou žárovku," říká Patera hlavní důvod. "Budeme však vyžadovat znalosti o údržbě, například aby lidé alespoň věděli, kam lít kapalinu do ostřikovačů, aby věděli, kde je uložena rezerva, jak se vyndavá a podobně," informuje Patera.
Celé to má podle něho jediný důvod: Aby se zkrátila doba, kdy je auto odstavené na silnici a tvoří často nebezpečnou překážku.
Šance, že by zákon v takovéto podobě mohl projít, jsou podle Patery v současném rozložení politických sil poměrně dobré. "Máme například podporu jak u dopravní komise Stanislava Humla, tak i u vedení dopravní policie," tvrdí.