Praha - Nikoli 111 758, jak tvrdí statistiky Svazu dovozců automobilů, ale jen zhruba 98 tisíc nových aut se skutečně během prvních sedmi měsíců letošního roku prodalo v České republice.
"Skutečné prodeje nových vozů na českém trhu jsou za prvních sedm měsíců letošního roku o téměř 14 tisíc nižší," uvádí ředitel společnosti Médea Research Jan Matějka.
Jeho společnost nově dostává od ministerstva dopravy ke zpracování statistiky prodejů nových vozů. Skončil tak monopol na informace, který dosud měl právě svaz dopravců a který některé automobilky, především Hyundai, kritizovaly. Korejská automobilka kvůli tomu i vystoupila ze Svazu dovozců automobilů, který využívá statistiky zpracované společností RTV data. Na nového zpracovatele statistik si zase stěžuje Škoda Auto.
Zmíněný rozdíl ve výši 14 tisíc Médea Research přičítá takzvaným účelovým registracím, kterými automobilky nafukují své skutečné prodeje. Firma bude zveřejňovat konkurenční statistiku k té od svazu dopravců, ve které budou také údaje o nových automobilech, které jsou registrovány na dobu kratší než 90 dní. To jsou nejčastěji právě ony účelové registrace.
Škoda: Médea je spojená s Hyundai
Mezi výrobce, kteří nejčastěji zlepšují své statistiky účelovými registracemi, patří Ford, Fiat, Seat, Volkswagen a Škoda. U Fordu a Fiatu účelové registrace přesahují 40 procent všech prodejů, u Seatu se jedná dokonce o dvě třetiny vykazovaných registrací. Škodě Médea Research napočítala 1467 účelových registrací, což představuje 4,3 procenta celkových prodejů automobilky.
Zástupci těchto značek se většinou brání tím, že reexporty jsou na otevřeném evropském trhu běžná obchodní praktika, kterou zákazníci využívají kvůli cenovým rozdílům v jednotlivých zemích. Stejně argumentuje i Aleš Novák, ředitel divize Seat společnosti Porsche ČR. "Čísla, která poskytla společnost Médea, ovšem komentovat nebudeme," uvedl dále.
"U nás reexporty nejsou žádným problémem," tvrdí mluvčí tuzemské prodejní organizace Škoda Auto Vítězslav Pelc. Navíc podle něho v rámci volného trhu nelze bránit dealerům v pohraničních oblastech, aby prodávali i zahraničním zákazníkům. Pelc také upozornil, že pokud by se skutečně reexportovaná auta od statistiky sdružení dopravců odečetla, stoupl by Škodovce tržní podíl. "Byl by už více než třetinový," dodal.
Škodě se také příliš nelíbí, že statistiku nově zpracovává firma, která je spojená s Hyundai.
Médea zastupuje mediálně korejskou automobilku, ale odmítá, že by zveřejněná data jakkoli přizpůsobovala ve prospěch právě této automobilky. "Data nejsou nijak upravována ve prospěch jakékoliv automobilové značky na trhu - stejným způsobem může informace z dat ministerstva dopravy zpracovat jakýkoliv subjekt na trhu a dojde ke stejným výsledkům," říká Kateřina Böhmová ředitelka PR divize Médea.
Zdůrazňuje také, že Hyundai není jediná automobilka, kterou agentura zastupuje, a že Médea Research je jinou společností ze skupiny Médea, a že data tedy zpracovává jiný tým.
Její slova ovšem zpochybňuje Josef Pokorný, vedoucí odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy. "Od nás data získala pouze značka Hyundai. Přímo s Médeou Research nemáme žádnou dohodu o tom, že by za ministerstvo poskytovala údaje. Hyundai od nás získává data o přihlašovaných vozidlech do registru, a také počty vozidel, které jsou naopak odhlašovány. "Jakou metodiku pak Médea při jejich zpracování použila, je samozřejmě jejich věc," dodává Pokorný.
Hyundai je dvojka na trhu, předstihla VW
Data každopádně podle Matějky říkají také to, že objem účelových registrací, při kterých je registrace v krátké době opět zrušena a vůz je prakticky obratem exportován, meziročně výrazně roste, a to o více než 60 procent. Někteří výrobci je tedy využívají stále více.
Po odpočítání těchto účelových registrací se změnilo pořadí na druhém a třetím místě v žebříčku nejúspěšnějších prodejců. Na druhé místo postoupila značka Hyundai, naopak na třetí spadl Volkswagen. První zůstává s náskokem domácí Škoda.
Počty účelových registrací za sedm měsíců roku 2014
Automobilka | Počet účelových registrací | Podíl na celkových prodejích |
1. Ford | 3006 | 41,7 % |
2. Seat | 2530 | 67 % |
3. VW | 1990 | 19 % |
4. Škoda | 1467 | 4,3 % |
5. Fiat | 853 | 54,5 % |
6. Dacia | 728 | 13,9 % |
7. Nissan | 572 | 34,2 % |
8. Renault | 492 | 13,3 % |
9. Citroen | 355 | 10,3 % |
10. Peugeot | 305 | 6,8 % |
Ostatní | 1543 | 4,3 % |
Celkem | 13 841 | 12,4 % |
Zdroj dat: Médea Research