Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Renault 4 CV
Lidový Renault 4 CV se vyráběl v letech 1947 až 1961 a byl předurčen k tomu, aby v poválečné Francii sehrál obdobnou roli jako Brouk v Německu. Jeho čtyřválec byl ovšem chlazený kapalinou a karoserie měla čtvery dveře. Ve srovnání s Broukem zůstal ve výrobě kratší dobu, jen do roku 1961, což ale způsobila hlavně skutečnost, že francouzský producent uspěl při vývoji větších aut stejné koncepce. Navíc ve Francii zapůsobila konkurence jiné silné značky: úspěch malého vozu Citroën 2 CV s pohonem předních kol přiměl konstruktéry Renaultu k tomu, aby se při přípravě nástupnického modelu R 4 rovněž přiklonili k progresivnějšímu řešení.