Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Volkswagen 411/412
Počátkem 60. let měly vozy s motorem vzadu největší podíl na evropském trhu, přičemž klíčovou roli v jejich úspěchu sehrála značka VW. Pak se však poměry začaly měnit. Bohatnoucí zákazníci začali vyhledávat pohodlnější automobily klasické koncepce či modernější a lépe ovladatelná vozidla s pohonem předních kol. Posledním pokusem Volkswagenu, jak za této situace oslovit příslušníky vyšších vrstev a udržet v Evropě uspořádání s motorem vzadu, byla řada VW 411/412 ("typ 4") z roku 1968. Tato auta, která měla tři karosářská provedení včetně kombi, nabídla na značku VW nebývalý luxus, včetně programovatelného přídavného topení. Na trhu se však udržela jen do roku 1974.