Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Fiat 850
Úspěch vozů Fiat 500 a Fiat 600 přiměl italskou automobilku k přípravě většího modelu, k němuž by mohli přejít zákazníci s mírně vyššími požadavky na komfort, prostor i rychlost, ale který by zároveň neohrozil pozice klasického typu Fiat 1300. V roce 1964, kdy se v Mladé Boleslavi rozeběhla výroba "embéčka", se tak zrodil Fiat 850, který zůstal na trhu až do roku 1971. Automobilka odvodila od základního modelu i několik zajímavých modifikací, například 850 Sport Coupé. Přímým nástupcem modelu 850 se posléze stal ve Španělsku vyráběný Seat/Fiat 133, mnohem většího prodejního úspěchu však už tehdy dosahovaly nové modely s pohonem předních kol, zejména Fiat 127 a 128.