Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Renault Dauphine
Vozy Renault Dauphine z roku 1956 doplnily základní modelovou řadu 4 CV a záhy ji v počtu prodávaných kusů předstihly. Komerčně úspěšné byly také sportovní verze Floride a Caravelle i luxusnější varianta Ondine. Naproti tomu pokus Renaultu expandovat s typem Dauphine na trh Spojených států amerických skončil nezdarem. Pro Čechy je model významný tím, že posloužil jako etalon při vývoji Škody 1000 MB. Výrobu vozů Dauphine ukončili v roce 1967, jejich základní koncepce však pokračovala v modelech R 8 a R 10.