Nejexkluzivnější auta světa si koupíte, ale na silnici nesmí. Má je Ferrari i McLaren

Jan Matoušek Jan Matoušek
11. 9. 2020 6:02
Dát za supersportovní auto částku přesahující několik desítek milionů korun není nic neobvyklého. Ať už jde o Bugatti Chiron Pur Sport, Lotus Evija nebo McLaren Senna. S takovým autem ale můžete i na normální silnice. Existuje ale ještě další skupina supersportů s násobně vyšší cenovkou, které na silnice nemůžou, dokonce je často nemůžete ani mít doma.

Ferrari 599XX

V roce 2009 se program XX rozšířil o další model. Po FXX následoval model 599XX založený na silničním modelu 599 GTB Fiorano. I u něj ale došlo k pořádné proměně, primárně se pracovalo na šestilitrovém dvanáctiválci pod kapotou. Jeho vrchol otáček se posunul k 9000 za minutu a výkon se zvýšil na 515 kW. Převodovka dokázala změnit rychlost za 60 ms, oproti sériovému provedení bylo auto i výrazně lehčí s lepší aerodynamikou, takže při 200 km/h byl přítlak 280 kg. Nazuty byly opět speciální pneumatiky, za nimiž se skrývaly brzdy tentokrát s karbonovými třmeny. Vzniklo 29 aut, každé s odhadovanou cenou 1,3 milionu liber.

O dva roky později Ferrari ukázalo opět upravenou verzi s balíčkem Evo. Co se změnilo? Především se ke slovu dostala aktivní aerodynamika v podobě zadního křídla. Nové byly i pneumatiky Pirelli, upraven byl podvozek a výkon mírně stoupl na 552 kW. Spolu s tím klesla o 35 kg i celková hmotnost vozu.

 

Právě se děje

Další zprávy