Nejexkluzivnější auta světa si koupíte, ale na silnici nesmí. Má je Ferrari i McLaren

Jan Matoušek Jan Matoušek
11. 9. 2020 6:02
Dát za supersportovní auto částku přesahující několik desítek milionů korun není nic neobvyklého. Ať už jde o Bugatti Chiron Pur Sport, Lotus Evija nebo McLaren Senna. S takovým autem ale můžete i na normální silnice. Existuje ale ještě další skupina supersportů s násobně vyšší cenovkou, které na silnice nemůžou, dokonce je často nemůžete ani mít doma.
Foto: Ferrari

Ferrari XX

Jeden z vůbec nejznámějších programů, pouze na trať orientovaných supersportů, provozuje Ferrari pod označením XX. Ten je součástí odnože Corse Clienti, pod kterou patří i série závodů Ferrari Challenge a program F1 Clienti, v jehož rámci si malá skupinka zájemců může koupit některý ze starších monopostů formule 1.

Primární myšlenka za celým programem XX přišla už v roce 2004, přičemž cílem bylo několika skutečně loajálním a pečlivě vybraným zákazníkům nabídnout supersport určený na závodní tratě, který nebude moci být provozován na běžných silnicích. Na druhou stranu získají podporu automobilky, která pro ně bude pořádat speciální akce na vybraných závodních okruzích a zajistí vedle samotného auta i celý tým, který se o majitele a jeho auto bude starat. Jak také připomíná britský Autocar, auta nejsou určená na běžné silnice, ale také nejde o závodní speciály, protože nesplňují podmínky soutěží. Často to jsou ta nejextrémnější auta světa, která vznikla bez jakýchkoli pravidel.

Prvním takto specifickým automobilem se stal model FXX, vycházející z tehdy jednoho z nejrychlejších aut na planetě - Ferrari Enzo. Výroba FXX začala v roce 2005 a byla omezená na 30 kusů. 29 z nich si mohli koupit oni vybraní zákazníci, ten poslední v černé barvě dostal v září 2006 Michael Schumacher. Stalo se tak v době, kdy německý pilot a tehdy již sedminásobný mistr světa šampionátu vozů formule 1 oznámil svůj odchod z královny motorsportu (že se do ní po čase zase vrátil je už jiný příběh).

Samotný program aktivit pro majitele modelu FXX začal v roce 2006. V již zmíněném zářijovém termínu, kdy své auto na německém Nürburgringu dostal Schumacher, jej převzali i všichni ostatní novopečení majitelé. V době vzniku stálo auto bez daně 1,5 milionu euro. Mimochodem často se traduje, že auta z programu XX, právě FXX počínaje, si musí zákazníci nechat zaparkovaná u Ferrari. Podle Autocaru to nicméně není pravda, majitelé tak činí z vlastního rozhodnutí, protože je tam o jejich auta lépe postaráno. Ferrari navíc majitelům auta na každou z akcí přiveze, a jak už bylo řečeno, poskytne jim i tým mechaniků a inženýrů.

 

Právě se děje

Další zprávy