Auta, která znamenala konec jedné éry. Škoda zaspala dobu, Saab doplatil na finance

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 6. 2019 6:24
Technická řešení, jednotlivé modely nebo rovnou celé značky. Automobilový průmysl je plný příkladů, kdy se po dlouhé době někdo rozhodl a změnil (či zcela zrušil) něco, co fungovalo. Například Wankelův motor, pohon zadních kol u modelů Škoda nebo i celou existenci švédského Saabu. Právě na případy "posledních aut v řadě" jsme se zaměřili v následující galerii.
Foto: Aktuálně.cz

Poslední Saab

Švédská automobilka Saab neexistuje tak dlouho jako například Citroën, Renault nebo Ford. Přesto si dokázala získat velké množství fanoušků, kteří ji nicméně nedokázali zachránit před krachem v roce 2012. Saab přitom vznikl v roce 1945 a první auto, model 92, vyrobil v roce 1949. Od té doby stál Saab za výrobou několika ikonických aut, včetně sportovního modelu Sonet či typů 96, 99, 9000 nebo 9-3.

V roce 2000 švédská značka přešla plně pod křídla koncernu GM, který byl však v roce 2008 zasažen světovou ekonomickou krizí. A protože se ani předtím Saabu ekonomicky moc nedařilo, stala se značka pro General Motors nadbytečnou. Vedení amerického koncernu začalo hledat kupce, kterým se v roce 2010 stala nizozemská automobilka Spyker. Saab nicméně v roce 2012 zkrachoval, protože mateřský výrobce neměl na provoz ztrátové značky dost peněz. Ve hře byla před krachem investice čínského partnera, koncern GM ale odmítl dále licencovat vlastní techniku, pokud půjde do Saabu investice z Číny. Pak tedy došlo ke krachu.

Následně se Saab pokoušelo resuscitovat čínské konsorcium NEVS, logo Saabu už se nikdy na žádném modelu neobjevilo. Konsorcium totiž na využívání loga nemělo práva a stejně to dopadlo i s používáním jména Saab (koncern GM navíc dále odmítal licencovat techniku pro větší 9-5 a SUV 9-4X). To se sice objevilo v roce 2013 na malé sérii modelu 9-3, NEVS se však dostal do finančních problémů a musel hledat dalšího investora. A pokud se někdy povede obnovit výrobu aut, která duchovně odkazují na původní švédské modely, bude to už bez jakýchkoliv známek příbuznosti.

Posledním modelem, na jehož kapotě se objevilo logo Saab, zůstává druhá generace limuzíny 9-5. Poslední kus sjel z továrny v roce 2011, na již připravené kombi se v sériové výrobě nedostalo.

 

Právě se děje

Další zprávy