Auta bez řidiče při střetu přilepí chodce ke kapotě. Google si už patentoval lidskou "mucholapku"

Jan Markovič Jan Markovič
15. 6. 2016 17:41
Lidská mucholapka. Tak by se s trochou nadsázky dalo říkat bezpečnostnímu řešení, které si pro své autonomně řízené vozy nechal patentovat americký gigant Google. Firma tvrdí, že v případě střetu s chodcem se podaří předejít zranění, pokud nebude člověk odmrštěn na zem, ale zůstane přilepený ke kapotě.
Jezdit s kapotou potřenou lepící vrstvou by ale bylo velmi nepraktické. Proto Google v patentu popisuje fakt, že adhesivní vrstva bude kryta tenkou vrstvou nepřilnavého laku.
Jezdit s kapotou potřenou lepící vrstvou by ale bylo velmi nepraktické. Proto Google v patentu popisuje fakt, že adhesivní vrstva bude kryta tenkou vrstvou nepřilnavého laku. | Foto: Google blog

Provoz autonomních vozidel po silnici by podle některých expertů měl výrazně snížit nehodovost. Přesto ale ke střetům bude docházet, zejména pak s chodci. Ti mohou srážku zavinit svou vlastní nepozorností, nebo si jich auto bez řidiče jednoduše nemusí „všimnout“. V takovém případě by mělo zafungovat bezpečnostní řešení, kterému u Googlu říkají adhesive layer (adhezivní vrstva).

Jde v podstatě o silné lepidlo, které bude naneseno na přední kapotu autonomního vozidla. Pokud se auto střetne s člověkem, který po srážce padne na přední kapotu, bude natolik silné, že by ho mělo udržet přilepeného. Tím se zabrání zraněním způsobeným následným pádem na zem či střetem s jiným předmětem, která jsou při sražení chodce velmi častá.

Foto: United States Patent and Trademark Office

Jezdit s kapotou potřenou lepící vrstvou by ale bylo velmi nepraktické. Proto Google v patentu popisuje fakt, že adhezivní vrstva bude kryta tenkou vrstvou nepřilnavého laku. Ten se v případě srážky rozbije, odpadne a umožní tak přilepení chodce na kapotu. Adhezivní vrstva má podle Googlu připomínat právě mucholapku nebo třeba oboustrannou lepící pásku.

Někteří odborníci však varují, že jakkoliv je hledání řešení pro menší úrazovost chodců chvályhodné, může „mucholapka“ na autonomních vozech způsobit ještě větší zmatek. „Například člověk, který by se při střetu s běžným vozem odmrštil, bude v tomto případě chycen na kapotě. Může pak utrpět další zranění ve chvíli, kdy se autonomní vozidlo střetne ještě s dalším autem,“ řekl listu The Mercury News Bryan Walker z university ve Stanfordu.

Google nicméně v patentu připomíná i to, že není prvním výrobcem, který se snaží řešit problém střetu s chodci. Například Jaguar vybavil některé své vozy systémem, který při srážce s člověkem zvedne kapotu, a dopad na ni je proto měkčí. Volvo zase vybavilo svůj kompaktní model V40 airbagem pro chodce. Při těchto řešeních ale stále hrozí, že se chodec zraní při zpětném dopadu na zem, varuje Google.

Fakt, že si firma nechala adhezivní vrstvu patentovat, ještě neznamená, že ji nakonec použije v sériové výrobě. „Máme patenty na celu řadu nápadů. Některé se mohou přetavit do reálných produktů a služeb, jiné nikoliv,“ informoval Google ve svém prohlášení.

 

Právě se děje

Další zprávy