Audi předběhlo BMW. Laserová světla bude mít R8 dříve než i8

Radek Pecák Radek Pecák
14. 5. 2014 7:04
Supersport značky se čtyřmi kruhy ve znaku byl již v roce 2008 prvním vozem, který měl LED diody pro všechny osvětlovací funkce.
Ještě před koncem výroby aktuální generace vozu R8 Audi přináší zajímavou technickou inovaci.
Ještě před koncem výroby aktuální generace vozu R8 Audi přináší zajímavou technickou inovaci. | Foto: Aktuálně.cz

Podobné laserové světlomety, jaké budou namontovány do závodních speciálů Audi pro letošní ročník závodu 24 hodin v Le Mans, dostane i limitovaná edice  supersportu  Audi R8 LMX.

Audi tak předběhne svého konkurenta BMW, který laserové světlomety chystá pro vůz i8.

Model R8 tak i v závěru životního cyklu této generace pokračuje v inovacích v oblasti osvětlovací techniky. Právě tento vůz se v roce 2008 stal prvním, který měl LED diody pro všechny osvětlovací funkce.

Dosah dálkových světel je oproti běžným LED světlům dvojnásobný.
Dosah dálkových světel je oproti běžným LED světlům dvojnásobný. | Foto: Audi

Nové laserové světlomety mají výrazně delší dosah osvětlované plochy. U nových laserových dálkových světlometů vytváří jeden laserový modul v každém světlometu kužel světla s dvojnásobným dosahem v porovnání se světlomety s diodami.

Každý modul obsahuje čtyři vysokovýkonné laserové diody, které vytvářejí modrý laserový paprsek. Fosforová vrstva jej pak mění na použitelné bílé světlo s barevnou teplotou 5500 kelvinů, což jsou ideální podmínky pro lidské oko.

Detailní pohled na vnější vzhled světlometů.
Detailní pohled na vnější vzhled světlometů. | Foto: Audi

Laserový paprsek je aktivní od rychlosti jízdy 60 km/h. Navíc inteligentní kamerový systém detekuje ostatní účastníky silničního provozu a aktivně upravuje rozložení světla, aby nedocházelo k jejich oslňování.

Nové světlomety ovšem nejsou jediným vylepšením R8 LMX, kterých vznikne jen 99.

Výkon motoru byl posílen na 570 koní. Maximální rychlost oproti dosud nabízeným verzím s desetiválcovým motorem o zdvihovém objemu válců vzrostla o jeden kilometr v hodině na 320 km/h, výrazněji se ale zvýšila schopnost vozu sprintovat. Rozjezd z nuly na stokilometrovou rychlost teď auto namísto dosavadních 3,8 sekundy zvládne už za 3,4 sekundy.

Sedmistupňová převodovka S tronic přenáší hnací sílu na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro.  Keramické kotoučové brzdy mají vpředu průměr 380 milimetrů. R8 LMX má vpředu pneumatiky rozměru 235/35 R 19 a vzadu 305/30 R 19.

V interiéru nechybí plaketa s číslem modelu limitované edice.

K zákazníkům se objednané vozy dostanou v létě. Cena je 210 000 eur (5 575 000 Kč).

 

Právě se děje

Další zprávy