Vyzkoušeli jsme, jak jezdí Audi bez řidiče. Poradí si i s deštěm, funguje ale jen na dálnici

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 7. 2017 18:04
Posadit se za volant, zmáčknout tlačítko a nechat řízení vozu na počítači. To je podle mnohých značek budoucnost automobilů. Mezi nejpokročilejší automobilky patří v této oblasti Audi, které už delší dobu vyvíjí technologii piloted driving. Ta má německé vozy přiblížit k prodeji aut bez řidiče, zatím však umí sama jezdit jen po dálnici. V sériové verzi ji poprvé dostane nová generace limuzíny A8, vývoj však již delší dobru probíhá na prototypech se základem v modelu A7 Sportback. Nejvíce testovacích kilometrů najel vůz s přezdívkou Jack. Jízdu s ním si krátce vyzkoušela i redakce Aktuálně.cz.
Technologie Audi piloted driving umožňuje na určitých úsecích dálnice přenechat řízení zcela na automobilu. A to i za nepříznivého počasí.
Technologie Audi piloted driving umožňuje na určitých úsecích dálnice přenechat řízení zcela na automobilu. A to i za nepříznivého počasí. | Foto: Jan Matoušek

Sednete si za volant a jakmile to systém umožní, stisknete spolu dvě tlačítka na volantu, který pustíte. Zároveň přestanete šlapat na pedály a řízení necháte plně na automobilu. Tak znějí pokyny, které dostáváme od pracovníka Audi před usednutím do Jacka, testovacího prototypu německého výrobce, který od roku 2015 najel více než 111 tisíc kilometrů. Auto je vybaveno lasery, kamerami, radary a také osmi počítači v zavazadlovém prostoru, které jsou s váhou přes 100 kg mozkem celé technologie (jejich sériová obdoba v novém Audi A8 je mnohem menší a lehčí).

Soustava umožňuje vozu 360stupňový pohled na situaci kolem něj a tím také vysoce automatizovanou jízdu na úrovni 3. Úroveň 3 (Audi jej označuje spojením piloted driving - pilotovaná jízda) znamená, že auto může v některých situacích jet zcela samo bez pomoci řidiče. Ten ani nemusí dávat pozor na cestu, musí být ale vždy připraven okamžitě po zaznění zvukového a světelného signálu převzít řízení zpět.

Nutno podotknout, že tato technologie funguje jen na dálnicích v úsecích, kde neprobíhají práce na silnici nebo jiná omezení. Pokud takovým úsekem, který je označen dopravními značkami, auto projíždí, vyzve řidiče k převzetí řízení. Auto také neumí vyjet z parkovacího místa, najet na dálnici nebo sjet z dálnice. K tomu všemu musí za volantem sedět řidič z masa a kostí. V tom se systém Audi zatím neliší od loni zkoušené technologie společnosti Valeo (dojmy čtěte zde).

Schéma kamer, radarů a laserů, kterými je vybaveno Audi A7, umožňující automatizované řízení na úrovni 3.
Schéma kamer, radarů a laserů, kterými je vybaveno Audi A7, umožňující automatizované řízení na úrovni 3. | Foto: Audi

Na převzetí volantu a pedálů znovu pod kontrolu člověka dává systém 15 sekund. Na skutečnost, že počítač již vůz řídit nebude, upozorní nejen anglicky mluvící hlas, ale také hlasité pípání a světelný signál přes celou šířku palubní desky. Když se upozornění objeví poprvé, je světelný pás žlutý. Pokud řidič nereaguje, zvyšuje se nejen hlasitost pípání, ale barva světla se ze žluté změní na červenou. Jestliže ani po 15 sekundách řidič nereaguje na výzvu, auto postupně zastaví v odstavném pruhu dálnice.

Ještě před vyjetím asi na hodinu dlouhou testovací trasu panují obavy, jestli pilotované řízení bude vůbec fungovat. Celý den totiž hustě prší. Systému to ale nevadí. "Auto musí umět přečíst vodorovné dopravní značení, pak může jet samo," říká jeden z techniků na palubě vozu. Znamená to, že vůz s úrovní 3 může jezdit i za deště nebo sněžení, musí ale "vidět" jízdní pruhy.

Přechod z řízení řidičem na řízení počítačem je plynulý. Systém navíc sám vyhodnotí, kde lze technologii aktivovat. K výraznějšímu škubnutí dojde jen v případě, kdy řidič jede více než povolují rychlostní limity a počítač musí náhle zpomalit. Čtením dopravních značek totiž Audi upravuje svou rychlost podle limitů na daném úseku cesty. "Jack se vždy snaží jet maximální povolenou rychlostí," dozvídáme se. Maximální rychlost vozu je 130 km/h (systém v sériovém Audi A8 umí jet maximálně 60 km/h, vhodný je tak pouze do kolon) a této rychlosti skutečně dosahuje. 

Pokud to provoz umožňuje, jede vůz automaticky v pravém pruhu a udržuje si konstantní odstup nejen od aut vpředu a vzadu, ale i vpravo nebo vlevo. Umí také předvídat pohyby ostatních řidičů. Změna za účelem předjetí jiného auta probíhá plynule a zcela bez zásahu řidiče. Na rozdíl od dříve testovaného prototypu společnosti Valeo umí Audi samo aktivovat také blinkry.

Tohle je Jack, testovací prototyp Audi pro částečnou jízdu bez řidiče se na první pohled nijak neliší od sériového modelu A7 Sportback.
Tohle je Jack, testovací prototyp Audi pro částečnou jízdu bez řidiče se na první pohled nijak neliší od sériového modelu A7 Sportback. | Foto: Jan Matoušek

Další změnou je volant, který při aktivaci samočinné jízdy trochu zajede do palubní desky, aby měl řidič více prostoru k relaxaci. Podvědomě ale máte pořád snahu do řízení vozu zasahovat. Pokud by se tak stalo, ať už výraznějším otočením volantu, nebo sešlápnutím jednoho z pedálů, vůz se automaticky vrátí pod kontrolu řidiče.

V paměti testovacího Audi A7 Sportback je nahraná mapa Německa, znamená to, že pilotovanou jízdu umožní Jack nejen v okolí Mnichova, ale i na jiných dálnicích spolkové republiky. Na dotaz, jestli by bylo možné auto hypoteticky provozovat i na území České republiky, dostáváme kladnou odpověď. Nahrát do systému je totiž možné i mapu Česka.

Problém je v legislativě, která automatizovanou jízdu na českých dálnicích v běžném provozu zatím neumožňuje (výjimkou jsou testovací jízdy). V Německu naopak nedávno došlo k legislativnímu schválení technologie pro běžný provoz, proces homologace ale není u konce. To mimo jiné znamená, že Audi A8 s příslušnými technologiemi půjde koupit až v příštím roce.

Jaké jsou hlavní výhody pilotované jízdy? Audi je shrnuje do čtyř bodů. Tím zřejmě nejzásadnějším je bezpečnost, protože za drtivou většinou nehod stojí lidský faktor. Počítač se naopak rizikům snaží předcházet i tím, že je nastaven na defenzivní jízdní styl. Další výhodou je komunikace mezi vozy, díky které tak umí jedno auto druhému předat zprávu například o koloně na určitém úseku dálnice. Počítač také více dbá na plynulou jízdu. A nakonec, jízda s takovým autem pro řidiče neznamená stres, čímž se zvyšuje cestovní komfort.

Vedle Jacka Audi vyvinulo i další prototypy, například ten se jménem Bobby je určen speciálně na závodní okruhy. Vychází z Audi RS7 Sportback a je údajně téměř stejně rychlý jako řidič za volantem stejného typu automobilu. Nesmí ale do běžného provozu.

Nejvyšší metou je vyvinutí takového stupně automatizace, kdy by vůz uměl sám jezdit nejen po dálnici (a najíždět nebo vyjíždět z ní), ale také po městě. To je ale otázka dalších několika let vývoje. Aktuálním vrcholem je tedy stupeň 3. Na stupeň 5, to je zcela autonomní jízda, při níž už řidič ani nemusí být připraven převzít řízení a vůz si poradí se všemi nástrahami běžného provozu, je potřeba si ještě nějakou dobu počkat.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Trump zrušil veškeré sankce, které USA uvalily na Turecko kvůli operaci v Sýrii

Americký prezident Donald Trump nařídil zrušit veškeré sankce, které Spojené státy minulý týden uvalily na Turecko kvůli jeho vojenskému vpádu na severovýchod Sýrie. Trump to oznámil na tiskové konferenci s tím, že Turecko informovalo americkou vládu, že v Sýrii ukončí bojové operace a že klid zbraní bude trvalý.

Trump také naznačil, že sankce proti Turecku mohou být opět uvaleny, pokud by se "stalo něco, co by se mu nelíbilo".

Zdroj: ČTK
před 15 minutami

Pohledávky britské Citibank vůči OKD jsou platné, rozhodl soud

Pohledávky za více než deset miliard korun, které za společností OKD přihlásila v roce 2016 britská banka Citibank, jsou oprávněné. Rozhodl o tom Krajský soud v Ostravě. Rozhodnutí zatím není pravomocné. Spor pravděpodobně bude pokračovat u vyšší instance, protože zástupce insolvenčního správce i státní zástupce se odvolají. Rozhodnutí soudu právníci obou stran odmítli komentovat.

Těžební firma OKD se do úpadku dostala v roce 2016. Insolvenční správce Lee Louda tehdy pohledávky Citibank zamítl, a banka se tak nemohla účastnit insolvenčního řízení, jinak by byla největším věřitelem firmy. Citibank zastupuje držitele dluhopisů, které vydala v roce 2014 společnost New World Resources (NWR), jež v té době byla majitelem OKD. Společnost OKD za tyto závazky ručila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy