Prohlédli jsme si novou Audi A8. Sama odřídí zácpu a namasíruje vám nohy

Jan Markovič Jan Markovič
13. 7. 2017 15:31
Audi A8 je první sériově vyráběné auto světa s autonomním řízením. To zatím bude fungovat jen ve vybraných zemích a pouze do rychlosti 60 km/h. Využijete ho při poskakování v zácpě. Má laserové světlomety, obrazovku s HD rozlišením nebo funkci masáže nohou pro VIP cestující. Luxusní sedan, který se oficiálně veřejnosti ukáže až v září na autosalonu, jsme si mezi prvními prohlédli při jeho nákladné premiéře v Barceloně.
Laser uplatňuje Audi A8 nejen na senzorech. Do výbavy ho dostaly i chytré světlomety HD Matrix LED, které jej používají při rychlostech nad 69 km/h, tedy hlavně mimo obec.
Laser uplatňuje Audi A8 nejen na senzorech. Do výbavy ho dostaly i chytré světlomety HD Matrix LED, které jej používají při rychlostech nad 69 km/h, tedy hlavně mimo obec. | Foto: Jan Markovič

Pro německou automobilku Audi je její nový top model velmi důležitým milníkem. Dokazuje to i nákladná show, na které se nový sedan pro nejvyšší manažery A8 předvedl v krátké i prodloužené verzi. Za doprovodu světel, dunivé hudby a pozoruhodných animací promítaných nejen na obřích obrazovkách, ale i na samotné auto vůz uvedl hollywoodský herec Kunal Nayyar. Ten je známý jako astrofyzik a "geek" Rajesh Koothrappali ze seriálu Teorie velkého třesku. Spojení je očividné. Tak technologiemi nabité auto ještě Audi nemělo.

Audi A8 je vůbec prvním sériově vyráběným vozem světa, který je vybaven systémem autonomního řízení úrovně 3. To znamená, že auto už řidiči umožní sundat ruce z volantu a pojede samo. Člověk ale musí být stále připraven do 10 sekund v případě nutnosti zasáhnout, tudíž ještě nemůže například spát. Jízda zcela bez řidiče bude k dispozici navíc jen v zácpě. Systém AI traffic jam pilot tak řidiči umožní odpočívat a věnovat se třeba čtení nebo televizi do rychlosti 60 km/h, kdy za něj bude zatáčet, brzdit i akcelerovat. Asistentem pro jízdu v koloně jsou vybaveny rovněž některé současné vozy Audi, v jejich případě je ale nutné mít stále ruce na volantu.

Prohlédněte si Audi A8 na fotografiích z živého představení vozu i na oficiálních snímcích:

Podobně jako konkurenti od BMW a Mercedesu nabídne Audi A8 parkování na dálkové ovládání. Řidič může vystoupit z vozidla a následně ho navést pomocí chytrého mobilu do garáže nebo třeba úzkého místa. Auto je připraveno na autonomní řízení díky sadě laserových skenerů, senzorů a radaru.

Audi chce spolu s autonomním řízením "prodávat" jednu hodinu dne navíc. "Díky tomuto řízení budete mít 25hodinový den. Volný čas, který nestrávíte řízením, můžete věnovat třeba zábavě se svou rodinou. Čas je totiž luxus," řekl Peter Mertens, člen představenstva Audi, který má autonomní technologie značky na starosti.

Vůz ale hned nebude mít všechny funkce k dispozici. Problémem je totiž legislativa, která zatím stále vyžaduje po řidiči, aby se plně věnoval řízení vozidla, ať je systémem vybaveno, nebo ne. To se ale má brzy změnit, zákon bude upravovat jako první Německo, takže by mělo být možné s autonomním Audi vyjet na tamní silnice už příští rok.

Laser uplatňuje Audi A8 nejen na senzorech. Do výbavy ho dostaly i chytré světlomety HD Matrix LED, které jej používají při rychlostech nad 69 km/h, tedy hlavně mimo obec. Laser pomáhá k delšímu dosvitu. Zadní brzdová světla jsou vybavena technologií OLED. Tenké diody mají jemnou strukturu a umožnily, aby si designéři vyhráli s tvarem světel a efekty, jako je třeba vlnové rozsvícení po odemknutí auta, které vítá majitele.

Právě záď je z hlediska designu nejvýraznější změnou exteriéru a podle Audi se její styl odrazí i v dalších nových vozech, třeba ve druhé generaci modelu A7. Příď je spíš evolucí předchozího modelu, ale nasazení nových linek na bok limuzíny dodává autu nové, neotřelé vzezření.

Zásadní proměnou ale prošel interiér, zejména pak palubní deska, která přišla prakticky o všechna tlačítka a ovládače. Zůstal jen volič hlasitosti rádia, který byl podle designérů tak často používaným prvkem, že si ho prostě netroufli změnit. Zbytek funkcí doputoval do dvou obrazovek uprostřed, které mají bohaté, ovšem přehledné menu. Displeje jsou dotykové a mají takzvanou haptickou odezvu, tedy "zabrní" do bříška prstu, aby řidič cítil, že opravdu vybral kýženou funkci. Displej před řidičem pak nahrazuje tradiční ručičkové ukazatele rychlostí i otáček a chlubí se jemnou grafikou v HD rozlišení.

Odstranění tlačítek šlo tak daleko, že i výdechy klimatizace se ovládají pomocí speciálních dotykových ploch. Jsou přitom ukryté pod dřevěným dekorem, který je odhalí, jen pokud jsou zapnuté. Cílem bylo dosáhnout co nejčistšího designu.

Vzhledem k tomu, že Audi A8 bude zaměřeno i na pohodlí cestujících na zadních sedadlech, zejména pak v prodloužené verzi L, dočká se celé řady nových funkcí. Unikátní novinkou je možnost masáže chodidel díky speciální ploše, na kterou pasažér sedící vpravo vzadu položí své nohy. K dispozici má také odnímatelný tablet pro ovládání zábavy, světel nebo rolet.

Pod kapotou se zpočátku objeví nabídka šestiválcových třílitrových motorů spalujících benzin i naftu, brzy poté přijdou i osmiválce se čtyřlitrovým objemem. Vrcholem má ale být šestilitrový W12, který se v nabídce objeví až později. Ekologicky by ho mohla vyvážit také chystaná plug-in hybridní verze umožňující bezdrátové dobíjení baterií.

Nové Audi A8 se širší veřejnosti představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, brzy poté by se mělo dostat do prodeje v Německu. Ceny modelu na českém trhu zatím známé nejsou.

Než přijde nová generace Audi A8, můžete si stále pořídit tu aktuální. Kompletní nabídku verzí včetně cen najdete zde. K dostání je v krátké i prodloužené verzi, jejíž specifikace jsou zase pod tímto linkem.

 

Právě se děje

Další zprávy