Až překvapivě pozitivní výsledky přinesly testy hlučnosti nového silničního povrchu, který byl pokusně položen vloni na podzim na silnici 1. třídy u Zádveřic na Zlínsku.
Do asfaltu byl přidán pryžový granulát, který se získává drcením ojetých pneumatik. Nyní, po více než půlročním provozu vědecký tým profesora Jana Kudrny z Vysokého učení technického v Brně provedl sérii měření na objektivní měření hlučnosti.
Měření hluku při odvalování pneumatiky potvrdilo snížení hlučnosti povrchu minimálně 3 dB oproti koberci mastixovému a 4 dB oproti asfaltovému betonu. Jeden z hlavních důvodů, proč i lidské ucho vnímá provoz na novém gumoasfaltovém povrchu jako výrazně tišší, je pokles hlučnosti provozu ve vysokých tónech, na které je náš sluch citlivý. V těchto vysokých tónech je pokles na novém úseku o 4 až 6 dB. Uvedené rozdíly jsou stejné při všech rychlostech od 50 km/h až po rychlost 100 km/h.
Měření protihlukových vlastností bylo prováděno i na dvou sousedních úsecích, které mají jednak asfaltový mastixový koberec a jednak asfaltový beton.
Jako kdyby zde omezili rychlost
Byl použit i druhý způsob měření, kdy byly mikrofony umístěny ve vzdálenosti sedm a půl metru od projíždějících vozidel. Ve srovnání s asfaltovým betonem došlo ke snížení hlučnosti v průměru o 5,6 dB(A), při průměrné rychlosti vozidel 82,3 km/h. To podle profesora Kudrny znamená, že gumoasfaltový povrch přispěl ke snížení hlučnosti takovým způsobem, jako kdyby tudy auta projížděla v průměru o 20 km/h pomaleji, tedy průměrnou rychlostí 62 km/h.
U povrchu s mastixovým kobercem činilo snížení hluku 3,8 dB(A) při průměrné rychlosti vozidel 85,2 km/h. V tomto případě bylo tedy snížení hlučnosti o něco nižší, odpovídá přibližně snížení průměrné rychlosti projíždějících aut o 15 kilometrů v hodině.
"Naměřené hodnoty nám ukázaly, že gumoasfaltová porézní vrstva prokazatelně pohlcuje dopravní a vnější hluk. Na uvedených sníženích intenzit dopravy se z jedné čtvrtiny podílí právě tato schopnost nového povrchu" dodal profesor Kudrna.
Testy musí pokračovat
Komunikace osazená vrchní vrstvou z takzvaného gumoasfaltu má podle Petra Sadovského, výkonného ředitele společnosti RPG Recycling, hned několik výhod. „Taková vozovka je především elastická a odolná vůči povětrnostním podmínkám ," prohlásil Petr Sadovský.
Sice přiznává, že výstavba silnic ze směsi asfaltu a pryžového granulátu je finančně mírně náročnější , avšak předpokládá, že náklady se vrátí díky dlouhé trvanlivosti.
Přitom ani z hlediska bezpečnosti či údržby nepřináší nový povrch žádné problémy. Testována byla také rovnost povrchu, kluzkost nebo drenážní schopnost. Šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek povrdil, že podle běžných vizuálních prohlídek není povrch vozovky po zimní sezóně nikterak narušen, ale ještě je třeba udělat další testy.
Každý nový materiál musí totiž oproti stávajícímu přinést nějaká zlepšení, například větší odolnost proti vyjíždění kolejí, menší hlučnost, sníženou cenu a delší životnost povrchu. Navíc musí být materiál certifikován a jeho použití schváleno pro použití na silnicích 1. třídy.