"Jako jít v teplákách do Národního." Architekti se přou o podobu nového mostu v Praze

Vojtěch Štěpán Vojtěch Štěpán
26. 11. 2022 7:00
Bez nápadu, málo odvážný a špatně zapadající do panoramatu, říkají někteří architekti o návrhu nového železničního mostu v Praze pod Vyšehradem. Jiní naopak oceňují odkaz na siluetu oblouků stávajícího mostu, řešení lávky pro pěší a cyklisty nebo nové vlakové zastávky na Výtoni. Návrh představila Správa železnic, v mezinárodní soutěži uspěla firma 2T engineering. Stavba má začít v roce 2026. 
Správa železnic vybrala budoucí podobu mostu na pražské Výtoni.
Správa železnic vybrala budoucí podobu mostu na pražské Výtoni. | Foto: Správa železnic, 2T engineering

Kučera: Líbí se mi lávky i prostor pod zastávkou Výtoň

"Mně se celkem líbí. Na zveřejněném návrhu oceňuji odvahu k soudobému řešení kombinovanou se snahou napodobit siluetu stávajícího mostu a trochu ji zprůhlednit a pohledově odlehčit. Líbí se mi řešení lávek pro pěší a cyklisty, stejně jako řešení prostoru pod zastávkou na Výtoni (na snímku), kde by mohly být kavárny a obchody," uvádí na Facebooku architekt a urbanista Petr Kučera. Je zároveň ředitelem organizace Národní kulturní památka Vyšehrad, pod nímž se most nachází.

"Mám trochu problém s tou bílou barvu, která se mi v kontextu okolní zástavby a historických pražských mostů zdá poněkud cizorodá, ale třeba je to o zvyku," dodává s tím, že by ale nejraději zachoval stávající most nebo stavbu repliky. "Železniční most v blízkosti bájného Vyšehradu vždy budil kontroverze. Vášnivé debaty provázely stavbu obou jeho předchůdců jak v roce 1872, tak 1901," připomíná.

 

Právě se děje

Další zprávy