Expres z Krakova jel dřív, než měl. Na vině jsou Poláci, tvrdí ČD. Chybný řád mají i Němci a Švýcaři

Petr Koděra Petr Koděra
1. 11. 2016 20:11
Ve sporu českých a polských drah o to, kdo zavinil chybu v jízdním řádu týkající se odjezdu nočního expresu z Krakova do Prahy, vytáhl tuzemský dopravce nový trumf: informace z portálů dalších evropských dopravců. I v Německu či Švýcarsku mají cestující špatné informace a nesprávný čas odjezdu vlaku Silesia z krakovského nádraží. Je tam napsáno 22:00, ovšem ve skutečnosti lůžkový expres odjíždí o šestnáct minut dříve. I proto několik pasažérů vlak zmeškalo. Dráhy tak posilují své tvrzení o tom, že informace dostaly z Polska pozdě a navíc až poté, co si je samy vyžádaly. Poláci přitom vzkázali, že informace poslali už koncem srpna, přitom chyba byla v jízdním řádu ještě minulý týden.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

PrahaČeské dráhy trvají na tom, že nezanedbaly úpravu jízdního řádu, v němž byl minimálně dva měsíce chybný čas odjezdu nočního expresu Silesia z polského Krakova do Prahy. Jak informoval online deník Aktuálně.cz, kvůli omylu několik cestujících vlak zmeškalo. Zatímco v jízdním řádu bylo uvedeno 22:00, mezinárodní souprava opouštěla krakovské nádraží o šestnáct minut dříve.

Polský dopravce PKP IC tvrdí, že změnu času oznámil české straně už koncem srpna, přitom ještě začátkem minulého týdne byl v jízdním řádu mylný údaj.

České dráhy ale upozornily, že Poláci nedodržují mezinárodní dohody a nedávají vědět čas. Jako důkaz nově připojily informace z portálů dalších evropských dopravců. I v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku byl i během pondělka 31. října – tedy týden po upozornění Aktuálně.cz na chybu v českém jízdním řádu – nesprávný čas odjezdu expresu Silesia, tedy 22:00.   

"Pokud PKP IC informovala své evropské partnery o změně jízdního řádu, nelze předpokládat, že by oni tyto změny do svých elektronických vyhledávačů nezapracovali," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle mluvčího je nepravděpodobné, aby k opomenutí nebo špatné práci došlo na straně tolika zemí a železnic najednou. "Zejména v Rakousku, které je navíc přímo zapojeno do provozu uvedeného spoje EN 402 Silesia formou přímých vozů," dodal Šťáhlavský.

Připomněl také, že ČD v Polsku neprovozují žádné vlaky a veškeré spoje mezi oběma zeměmi jezdí ve spolupráci s polskými partnery. Pokud tedy k problému dojde v Polsku, musí ho zákazník řešit u tamní společnosti bez ohledu na to, kde a u kterého dopravce si zakoupil jízdenku. To proto, že v dopravě obecně platí, že časy odjezdů je třeba ověřovat vždy u svého dopravce, jak v železniční, tak letecké nebo v autobusové dopravě. V tomto případě v Krakově šlo tedy o dopravce PKP IC, protože ČD v Polsku nepůsobí.

"Tento princip funguje i opačně. Cestující s jízdenkou PKP IC zakoupenou v Polsku by se při cestě z Prahy obracel na ČD, protože zde jsme dopravcem my a na území ČR jsme partnerem cestujícího, stejně jako PKP IC je partnerem našeho cestujícího v Polsku," podotkl Petr Šťáhlavský.

 

Právě se děje

Další zprávy