Spor o D11: Stát směřuje k vyvlastnění pozemků

Eliška Bártová Eliška Bártová
23. 3. 2008 16:00
Odbojná farmářka dostala nabídku, kterou odmítá
Zodpovědnost za dálnici končící šest kilometrů před Hradcem Králové se Ředitelství silnic a dálnic snaží hodit na majitelku polí.
Zodpovědnost za dálnici končící šest kilometrů před Hradcem Králové se Ředitelství silnic a dálnic snaží hodit na majitelku polí. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ještě před třemi měsíci to vypadalo, že dálnice D11 do Hradce Králové bude brzy dostavěna.

Ředitelství silnic a dálnic se dohodlo, že farmářce Ludmile Havránkové dá za pozemky, po kterých má dálnice vést, náhradní půdu.

Vše bylo předjednáno, pozemky vyčleněny, chybělo jen svolení vlády.

Jenže ministerstvo dopravy přišlo s vlastní variantou. Podle ní dostane farmářka jen 13 hektarů půdy a zbytek jí stát doplatí.

Ministerstvo však dobře ví, že na tento návrh Havránková přistoupit nechce. De facto tak předkládají návrh k jejímu vyvlastnění.

"Ano, toto je naše poslední vstřícná nabídka," řekl Aktuálně.cz náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. "Pokud na ni nepřistoupí, bude vyvlastněna."

Nabídka jen naoko

Už v době, kdy ŘSD nabídlo paní Havránkové za 13 hektarů stavební půdy 250 hektarů půdy zemědělské, byla statkářka skeptická.

"Myslím si, že o žádnou dohodu nestojí," řekla na podzim Aktuálně.cz. "Chtějí mě vyvlastnit. Tato nabídka je jen naoko, aby splnili podmínku zákona, že se se mnou pokusili dohodnout."

Tehdy se to zdálo absurdní. Nebylo totiž zřejmé, jak toho chce stát docílit. ŘSD i Havránková se totiž tehdy na návrhu směny pozemků jasně shodli.

Dnes je způsob, jakým toho chce stát dosáhnout, jasnější. Klíčem k tomu je ministerstvo dopravy. Už na podzim náměstek Jiří Hodač tajuplně hovořil o tom, že dohoda není tak jistá, jak se zdá.

Zřejmě už v té době ministerstvo chystalo vlastní strategii. "Za 13 hektarů nabídneme 13 hektarů," popsal variantu mluvčí resortu Karel Hanzelka. "Zbytek, řádově 50 milionů, doplatíme."

O tom, kterou variantu stát zvolí by měla rozhodovat vláda na počátku dubna. Lze očekávat, že ministři dají na návrh svého kolegy.

Vzhledem k tomu, že už nyní je jasné, že Havránková s touto variantou nesouhlasí, přijde na řadu vyvlastnění. To je pro stát nejvýhodnější. Nebude totiž muset směňovat desítky hektarů pozemků a prostě jen vyvlastní nejnutnější kus půdy.

Dobré pro vládu

Podle ministerstva dopravy bylo nutností navrhnout další variantu. A to i přesto, že už mezi státem a Havránkovou panovala shoda.

Náměstek Hodač míní, že o takovýchto věcech nemůže rozhodovat pouze ŘSD, ale vláda. A ta podle něj potřebuje k rozhodování více variant.

"Každý musí mít několik variant pro rozhodování, ne jen jednu," argumentuje ministerský náměstek. "Co je dobré pro Havránkovou, nemusí být dobré pro vládu."

Zdržení stavby, které by tímto mohlo nastat, si Hodač nepřipouští. "Vyvlastnění může proběhnout velmi rychle," říká. "Může to trvat maximálně třičtvrtě roku, ale také jen 3 měsíce."

Hodačova jistota zřejmě pramení z návrhu novely zákona, který jeho resort připravuje. Podle něj by totiž soudní spor o cenu za vyvlastnění neměl odkladný účinek.

Stát by tak mohl pozemek vyvlastnit, ještě před tím, než by soud rozhodl. Takováto změna by pak mohla ministerstvu posloužit i u paní Havránkové.

Neférový stát

Statkářka se o nové variantě dozvěděla až po návratu z nemocnice, minulý týden.

"Nikdo se o tom se mnou nebavil," říká. "Dobře vědí, že já na to nikdy nepřistoupím. Je to nehorázné."

Náměstek Jiří Hodač má svou variantu
Náměstek Jiří Hodač má svou variantu | Foto: Ludvík Hradilek

To, že s paní Havránkovou nikdo nejednal potvrzuje i advokát Pavel Černohous. "Nikdo ji s námi nekonzultoval," říká. "Paní Havránková proto sama zavolala náměstku Hodačovi, aby ji k tomu řekl podrobnosti."

Ani u něj však nic nezjistila. "Vyvolal v ní pouze dojem, že jednání státu není férové," uvedl Černohous. Paní Havránková je touto dobou opět v nemocnici. "Měla pocit, že na ní pan náměstek vyvíjí nátlak a vyhrožuje vyvlastněním."

Podle Černohouse argumentoval Hodač právě novelou vyvlastňovacího zákona.

Spor znovu otevřen

Postup státu v tomto případě kritizuje stínový ministr dopravy Roman Onderka. "Udivuje mě to, není mi jasné, proč znovu tento spor otvírají," řekl Aktuálně.cz. "Pokud byla dohoda, měli jít do vlády pouze s tímto jedním návrhem."

Kriticky také situaci vnímá zástupkyně ombudsman Jitka Seitlová. "Dohoda vždy dává předpoklad rychlého vyřešení sporu," říká. "Stát má k dispozici pozemky, a tento spor tak mohl být už dávno vyřešen."

 

Právě se děje

Další zprávy