Praha - Měl to být projekt, který měl ukázat českým školákům, jak zdravě jíst nebo jak rozpoznat korupci. Místo osvěty ale děti dostávají spoty s reklamou.
Do škol je spolu s televizemi dodává soukromá společnost ŠIK CZ. Pod záštitou ministerstva školství si za to nechává vyplácet desetitisíce korun. Tvrdí to alespoň organizace Transparency International, která na neobvyklou činnost uvedené firmy upozornila.
"Činnost společnosti ŠIK CZ nás skutečně zaujala," řekla na čtvrteční tiskové konferenci právnička Transparency International Aneta Judová. Firma se totiž podle ní tváří, že vyrábí "výchovná" videa, která pomohou potlačit nežádoucí společenské jevy. Místo toho ale servíruje dětem skrytou reklamu.
Ukazuje se to třeba na videu s názvem "Nakupuj v pohodě". Spot je k vidění také na webu YouTube. "Ve spotu se naprosto jasně prezentuje značka konkrétního obchodního řetězce. Po celou dobu je vidět v pravém dolním rohu videa," upozorňuje právnička.
Reklama přímo na školní chodbě
Video se přitom pouští i těm nejmenším dětem, které jsou na vliv reklamy nejnáchylnější - nedokážou totiž ještě obsah reklamy vyhodnotit a kriticky o něm uvažovat. "Servíruje se jim na obrazovkách, které visí přímo na školních chodbách. Opakuje se vždy o přestávce," přidává detaily Judová. U dětí se tak podle ní pozvolna buduje zájem o tento konkrétní řetězec.
To ale není všechno. Pochybnosti vzbuzují také smlouvy, které firma se školami uzavřela. Podle Transparency International jsou pro školy nevýhodné a jen těžko vypověditelné. "Navíc ačkoliv firma dodává všem školám naprosto identickou službu, jednotliví ředitelé platí rozdílné částky. Pohybují se v širokém spektru od 7 do 93 tisíc korun,“ poukazuje na další problém Judová.
Organizace Transparency International už se proto obrátila na několik úřadů s žádostí, aby situaci řešily. Živnostenský úřad by měl prověřit, jestli se společnost ŠIK CZ nedopouští správního deliktu zakázané skryté reklamy. Na dění ve školách by si měly posvítit i krajské úřady, které velkou část škol zřizují.
Firma: Naše video pomohlo zachránit život
Spolupráci už přislíbilo i ministerstvo školství, které firmě poskytlo na začátku podnikání v roce 2007 záštitu. Resort tehdy vedla Dana Kuchtová ze Strany zelených. O podivných praktikách firmy prý ministerstvo nevědělo. "Veškeré informace důkladně prověříme a na základě toho přijmeme příslušná opatření," reagoval na dotaz Aktuálně.cz tiskový odbor úřadu. V budoucnu už prý bude ministryně udělovat všechny záštity nad projekty s mnohem větší rozvahou a po důkladném posouzení. Kromě resortu školství poskytla firmě záštitu i řada dalších státních úřadů.
Naopak společnost ŠIK CZ se proti vzneseným podezřením ohrazuje. "Jsme šokováni jednáním Transparency International a především závažností obvinění, které považujeme za lživé a neopodstatněné. Z informací, které organizace uvedla, je zřejmé, že neměla zájem zjistit skutečný stav věcí a vycházela jen z kusých informací, které byly navíc mylně interpretovány," poslala reakci na zveřejněné informace Iveta Švomová ze společnosti ŠIK CZ.
Spoty, které firma do škol dodala, podle ní své poslání plní. "Podařilo se díky nim zachránit dokonce i dětský život," upozornila Švomová.
Vazby na kmotry?
Společnost ŠIK byla založena v březnu roku 2007, od té doby uzavřela smlouvy se 400 základními i středními školami. Získala také záštitu a podporu několika státních úřadů. Podle organizace Transparency International ale může jít jen o takzvanou prázdnou schránku - společnost nevyvíjí žádnou obchodní činnost, je založena pouze za účelem prodeje konečnému zákazníkovi.
Ředitel TI David Ondráčka dodal, že má firma ŠIK CZ vazby také na investiční společnost Natland, o které média opakovaně spekulovala, že ji spoluvlastní za sražení ženy autem odsouzený podnikatel Roman Janoušek a bývalý člen pražské ODS Tomáš Hrdlička. Vedení společnosti ale tuto spekulaci opakovaně odmítlo.
"Skutečností je, že NATLAND Group nemá se společností ŠIK CZ nic společného. Skupina NATLAND Group nemá nic společného ani s tzv. pražskými kmotry Janouškem či Hrdličkou. Mediální spekulace o údajných skrytých vlastnících NATLAND Group se už v minulosti ukázaly jako ničím nepodložené, přesto jsou i nadále opakovaně uváděny na pravou míru," uvedl mediální zástupce firmy Pavel Lukeš.