Ministr dopravy upozornil, že bilance prvního prázdninového víkendu je výrazně lepší než v minulosti. Na silnicích zahynulo nejméně lidí od roku 1988.
"Zemřeli dva lidé, loni jich bylo v první prázdninový víkend dvanáct," řekl deníku Aktuálně.cz odstupující ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).
Infobox
V SOUVISLOSTECH
- Jen dva dny platí nový bodový systém a předseda vlády Jiří Paroubek už plánuje změnu. Chtěl by také vyhlásit "amnestii" potrestaným řidičům. Premiér chce amnestii pro řidiče - ČTĚTE ZDE
NOVÁ PRAVIDLA
- Vyšší pokuty, trestné body, větší pravomoci policie. Od července začala na silnicích dopravní revoluce. SPECIÁL ČTĚTE ZDE
V posledních třech červnových víkendech v průměru zahynulo patnáct lidí, přesně 14, 15 a 17 osob. A další srovnání: v roce 2004 během první prázdninové soboty a neděle na silnicích zahynulo deset lidí, v roce 2003 zemřelo 18 osob, a v roce 2001 si první prázdninový víkend vyžádal dokonce 21 obětí.
Celkem se o tomto víkendu stalo 561 dopravních nehod. Podle Josefa Tesaříka z Policejního prezídia je to zhruba o sto méně než byl dosavadní průměr letošních sobot a nedělí.
Podle Šimonovského se tak zatím ukazuje, že nové předpisy včetně bodového systému mají smysl, protože řidiči jezdí opatrněji a ohleduplněji.
Například na frekventované trase mezi Prahou a Karlovými Vary jezdila prakticky všechna auta přes obce maximálně padesátikilometrovou rychlostí. Jinak je zde běžné, že řidiči jezdí i více než šedesát.
Avška přímo v Karlových Varech policisté v neděli zadrželi motoristu, který před jízdou pil alkohol. Dostane proto na své konto dvanáct bodů a nejspíš ho čeká zákaz řízení. Podobné případy zaznamenala policie navzdory novým tvrdým předpisům i na dalších místech republiky
Paroubek versus Šimonovský
Příznivá bilance je argumentem v rukou zastánců nového systému. Odstupující premiér Jiří Paroubek (ČSSD), totiž v neděli řekl v České televizi, že přijetí nového bodového systému byla chyba. Naznačil hned, že by vláda mohla vyhlásit na určitou dobu pro řidiče jakousi amnestii na přestupky.
"Je tam určitá možnost abolice, milosti, kterou by mohla poskytnout vláda, tedy jakési amnestie na přestupky," řekl Paroubek s tím, že by chtěl, aby už do pondělního zasedání vlády měl ministr dopravy Šimonovský tuto možnost promyšlenou.
Šimonovský se však k ničemu takovému nechystá. Je pracovně v zahraničí a na dnešním jednání vlády ho bude zastupovat první náměstek Antonín Tesařík. Podle Šimonovského ani není možné, aby vláda vyhlásila řidičům amnestii.
"Veškeré změny mohou být provedeny výhradně úpravou zákona," řekl Aktuálně.cz Šimonovský, který premiérovo prohlášení označil za populistické.
Premiér Paroubek během dnešního jednání vlády uvedl, že ministerstva dopravy a vnitra připraví do příštího týdne "určitý názor". "Podle tohoto názoru budeme dále postupovat," dodal Paroubek, podle něhož se do debaty o nových předpisech zapojila většina ministrů.
"Názory jsou poněkud rozdílné," připustil Paroubek.
Koalice: Nechme zákonu rok
Vláda s většinou sociální demokracie přitom před časem při projednávání Národní strategie bezpečnosti silničního provozu souhlasily s tím, aby součástí tohoto strategického dokumentu byl i bodový systém.
ODS, KDU-ČSL a Strana zelených se v koaliční smlouvě dohodla, že do zákona o silničním provozu nebude jeden rok jakkoli zasahovat, a až poté vyhodnotí jeho dopady.
Šimonovský věří, že odstupující kabinet Jiřího Paroubka nebude žádnou změnu zákona připravovat.
"Doufám, že vláda jako celek nebude nakloněna těmto experimentům," řekl Šimonovský. Nevyloučil ani, že po roce by se trestné body mohly rozšířit ještě na další přestupky.
Ministerstvo dopravy pak bylo v prohlášení pro tisk vůči Paroubkovi ještě razantnější. "Považujeme to v tuto chvíli za znepokojující," uvedl úřed s odvoláním na čerstvé statistiky nehod.
Řebíček počítá s novelou zákona
Nastupující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) s novelou zákona o silničního provozu počítá.
"Novelizovat se bude určitě," řekl Aktuálně.cz Řebíček. Dodal, že by neměnil například celoroční svícení vozidel nebo povinné používání dětských autosedaček.
Některé pokuty ovšem pokládá za příliš tvrdé. "Průměrná mzda je bezmála dvacet tisíc korun, ale některé pokuty jsou až padesát tisíc," upozornil Řebíček.
Nelíbí se mu například ani příliš tvrdý postih za rychlou jízdu, více by se podle Řebíčka měly diferencovat tresty za nepřiměřenou rychlost v obci a na dálnici.
Řebíček odmítl nápad premiéra Paroubka na vyhlášení několikaměsíční amnestie pro řidiče. "Těžko si umím představit, že by vládní usnesení šlo nad zákon," řekl Řebíček. "Spíše bych se snažil co nejdříve novelizovat zákon a vychytat sporné části."
Poslanec ČSSD: S premiérem nesouhlasím
S názorem premiéra Paroubka, aby byla řidičům udělena amnestie, nesouhlasí ani poslanec ČSSD Miloslav Kala, který byl zpravodajem novely zákony o silničním provozu. Přiklání se naopak k tomu, aby se nová pravidla na silnicích zatím nechala v současné podobě.
"Myslím, že by se to mělo nechat rok fungovat, a teprve pak dopady vyhodnotit," tvrdí Kala.
Uznává, že nové předpisy jsou přísné. "Na druhou stranu u nás máme vysoký počet nehod i mrtvých, proto jsme k tomu takto přistupovali," řekl Aktuálně.cz Kala.
Připomněl, že konečná podoba zákona vznikala ve sněmovně dlouhé měsíce. Předloha dokonce nebyla napoprvé přijata.
"Svedli jsme o to boj," řekl Kala a současný Paroubkův postoj k bodovému systému omlouvá tím, že premiér u vzniku zákona a jeho projednávání ve sněmovně nebyl.
Ke kritikům zamýšlené "dopravní" amnestie se přidal i někdejší šéf BESIP Václav Špička, který dnes pracuje v Autoklubu ČR a patří k předním odborníkům na bezpečnost dopravy. "Nedovedu si vůbec představit, jak by něco takového fungovalo," uvedl na adresu amnestie. "Že by policie neudělovala pokuty?"
Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, kterou vláda schválila, si klade za cíl snížit do roku 2010 počet obětí na silnicích na poloviční úroveň roku 2002. Za čtyři roky by tak nemělo na českých silnicíh zemřít více než 650 lidí. Letos by podle ministerstva mohl poprvé v novodobé historii České republiky klesnout počet obětí pod jeden tisíc.