V minulosti se sice plány na lanovky v metropoli objevovaly, ale byly odmítány jako megalomanské a nesmyslné bez dopravní návaznosti. "Je to první projekt lanovky, který má smysl, a současně je od počátku deklarováno, že bude součástí pražské integrované dopravy," uvedl člen dopravního výboru zastupitelstva a radní Prahy 7 pro dopravu Ondřej Mirovský (Zelení).
"Předchozí projekty, které jsme viděli, byly dopravní nesmysly, spíše zážitková jízda nad Prahou. A navíc soukromé projekty, které měly vydělávat a mít jiné tarify než veřejná doprava," dodal Mirovský.
Lanovka může zlepšit spojení Bohnic s jinými městskými částmi. Místní obyvatelé opakovaně odmítají tramvajové spojení a preferují dosavadní autobusy, které je vozí k metru Kobylisy. "Kdyby tramvaje kličkovaly sídlištěm, odebraly by nejen zeleň, ale i dopravní pruh. V Bohnicích je třicet tisíc obyvatel, což je porce vozidel, které tam parkují," vysvětluje odpor místních místostarosta Prahy 8 Jiří Vítek (Patrioti).
Z Bohnic do Dejvic v polovičním čase
Kdo se chce nyní dostat z Bohnic do Dejvic, trvá mu to s několika přestupy na metro třicet až čtyřicet minut. Lanovka by tuto dobu zkrátila na necelou polovinu. Navíc by zvládla převézt více lidí než tramvaj - zatímco tramvaj by měla kapacitu maximálně dva tisíce osob za hodinu, lanovka dvojnásobnou.
Ke kladům se pak řadí i minimální personální náklady - zatímco tramvaje potřebují řidiče, u lanovky bude stačit jen dispečer. Podle Fafejty navíc bude jednodušší v případě většího náporu cestujících operativně zvýšit frekvenci lanovky.
Kromě koncových stanic v Podbabě nedaleko hotelu Internacionál a polikliniky v Bohnicích by lanovka stavěla i u zoologické zahrady. Vyřešila by tak i velký problém pro zoo a její návštěvníky, s jejichž svážením mají v některých dnech autobusy problémy. A doprava v Troji často kolabuje.
"Je to systém vyzkoušený ve světě, zvládne čtyři tisíce cestujících za hodinu a znamená i minimální zásah do krajiny. Pokud se někdo za deset či dvacet let rozhodne, že tam chce tramvaj, lanová dráha se dá zrecyklovat a postavit jinde," popsal Fafejta.
Vydrží vítr sto čtyřicet kilometrů v hodině
Podle něj ani nehrozí, že by lanovka musela při nepříznivém počasí či silném větru přerušit provoz. "Je to systém, který nebude mít problémy s počasím. Používá se třeba ve švýcarských Alpách tři tisíce metrů nad mořem a vydrží rychlost větru sto čtyřicet kilometrů v hodině. ČHMÚ říká, že taková rychlost v Praze nikdy nebyla," dodává Fafejta.
Autoři studie, společnost Cedop, se inspirovali v zahraničí, například ve stotisícovém Koblenzu na soutoku Rýna s Moselou či v o trochu větším francouzském Brestu. "Lanovky se nasazují tam, kde by bylo obtížné postavit nový most, a v místech, kde se překonávají velké výškové rozdíly. Právě případ Koblenze je velmi podobný situaci mezi Podbabou a Bohnicemi," říká jednatel Cedopu Petr Šlegr.
Zastupitelé jsou pro
O tom, zda lanovka vznikne, musí rozhodnout zastupitelé. Ti zatím projednávání na dopravním výboru zastupitelstva přerušili. Ale zhruba v půlhodinové diskusi bylo vidět, že proti záměru nemají vážnější výhrady. Jen upozornili na potřebu doplánovat související potřebné investice. Například dostatek parkovacích míst u stanice v Podbabě.
"Jsme rádi za všechno, co nám ulehčí propojit pravý břeh s levým. Je to pro nás jedna z velmi důležitých možností dopravního propojení," uvedla místostarostka Prahy 6 Eva Smutná.
"Pokud by vznikla, tak se samozřejmě vypíše výběrové řízení na provozovatele lanové dráhy, který může dodávat technologie s full servisem a údržbou toho systému na deset až dvacet let," nastiňuje Fafejta, podle něhož se zatím nepředpokládá, že by oním provozovatelem byl dopravní podnik.