Konstatuje to závěrečný posudek, který je součástí posouzení vlivu továrny korejské společnosti na životní prostředí v Nošovicích a okolí. Autoři posudku právě proto, že výstavba továrny změní podbeskydskou krajinu, navrhli opatření, jak je co nejvíce zmírnit.
Na to, že výstavba obří automobilky v podhorské krajině povede ke změně rázu celé oblasti, už dříve upozornili zástupci místního sdružení Půda pro život a Ekologického právního servisu.
Aktivisté automobilku už před koncem loňského roku vyzvali, aby dobře zvážila lokalitu, kde chce stavět.
Krajina nebude malebná jako dřív
Podle ekologů dojde umístěním závodu automobilky na ornou půdu obhospodařovanou místním zemědělským družstvem a do bezprostřední blízkosti hranice Chráněné krajinné oblasti Beskydy ke zničení charakteru této podhorské oblasti.
Podobnou námitku uplatnila v procesu posuzování vlivu na životní prostředí také Správa chráněné krajinné oblasti Beskydy. CHKO začíná dva kilometry od automobilky.
"Výstavbou průmyslovou zóny včetně navazujících aktivit dojde v rozsáhlém území v podhůří Beskyd k úplné změně krajinného rázu," uvedl ve svém stanovisku šéf CHKO Beskydy František Jaskula.
Podle ochranářů se z tradičně zemědělské krajiny stane průmyslová oblast. "Ta naruší návštěvníkům dojem z chráněné oblasti jak při cestě do Beskyd, tak při pohledu z horských hřebenů do údolí," uvedl Jaskula ve svém stanovisku.
Podle ochranářů nebude krajina tak malebná jako dříve. "To je sice hodnota, která se nedá vyčíslit, ale je velmi citlivě vnímána všemi skupinami rekreantů," uvedli zástupci CHKO.
Továrna bude vidět ze všech kopců
Podle posudku zpracovaného společností Ekoteam z Hradce Králové bude mít areál automobilky, ale také další stavby jako protihlukové stěny na krajinu opravdu velmi nepříznivý vliv.
Zpracovatelé posudku ale také upozornili, že krajinu v Nošovicích a okolí už negativně ovlivňuje areál pivovaru Radegast a také silnice, které protínají krajinu.
Areál automobilky bude viditelný jako nový významný bod ze všech vyhlídkových bodů Moravskoslezkých Beskyd a Ondřejníku, dále od Janovic a z vyšších poloh východního svahu hřebene Palkovické hůry.
Proto zpracovatelé posudku navrhují výsadbu stromů v areálu automobilky a citlivé architektonické úpravy výrobních hal. Upozorňují také na potřebu střízlivého barevného řešení areálu a doporučují nepoužívat reflexní barvy.
Podle zástupců CHKO Beskydy ale tato opatření zdaleka nestačí.
Úřady mohou stavbu kvůli vzhledu zakázat
Posuzování vlivu staveb na krajinný ráz je součástí celkového posuzování vlivu na životní prostředí. Úřady mohou kvůli tomu, jak stavba vypadá, vydat nesouhlasné stanovisko nebo požadovat změnu projektu.
V Olomouci tak už například úředníci stavebního úřadu odmítli vydat územní rozhodnutí firmě Lidl. Zdůvodnili to tím, že by prodejna svým vzhledem pokazila dojem z okolí.
Na skutečnost, že by se úřady měly zabývat tím, jaký vliv má stavba na své okolí, už upozornil také Nejvyšší správní soud. Ten posuzoval stížnost na stavbu továrny společnosti Nemak na Mostecku.
Ve svém rozhodnutí soud kritizoval postoj správních orgánů, které tvrdily, že v případě stavby závodu firmy Nemak není potřeba vydávat souhlas se zásahem do krajinného rázu.
"Popis stavby naznačující trojlodní dispozici s mírami šedesát krát třicet krát šestnáct metrů, spolu s doprovodnými stavbami, může stěží někoho nechat na pochybách, že by stavba nemohla snížit nebo změnit krajinný ráz," uvedl soud.
Posouzení vlivu na životní prostředí je jedním z dokumentů, které musí mít úřady hotovy, než Hyundai začne stavět.
Smlouva s automobilkou o její investici v České republice by přitom měla být pravděpodobně podepsána již příští týden. Nyní se dolaďují poslední detaily memoranda.
Do výstavby nové továrny by firma Hyundai měla v Nošovicích investovat zhruba miliardu eur (28 miliard korun). Nový závod by měl mít roční výrobní kapacitu 300 tisíc automobilů a jeho provoz má být zahájen v roce 2008. Továrna má přímo zaměstnat kolem 3000 lidí.