Praha - V příštích čtyřech letech by se Pražané mohli skutečně dočkat zahájení stavby zcela nového směru metra. Trasa D by cestujícím usnadnila a zrychlila cestu na jih města a plán počítá s tím, že by měla konečnou stanicí v Písnici.
Nová trasa podzemky je totiž jasnou prioritou pěti politických stran a jedné volební koalice, které mají po komunálních volbách největší šanci politicky rozhodovat o budoucnosti hlavního města.
Výsledek voleb bude znám přesně za měsíc a Aktuálně.cz před nimi oslovilo ODS, TOP 09, Věci veřejné, ČSSD, komunisty a koalici zelených s SNK-ED, aby prezentovali svůj program pro třicet velkých projektů či problémů Prahy.
V případě metra přinesly jejich odpovědi jasný výsledek. Ať už pražské radnici povládne kterákoli strana či koalice stran, zcela určitě nyní slibuje pokračovat ve stavbě trasy metra A do Motola a v zahájení stavby zmíněné trasy D.
Politici se už ale rozcházejí v tom, zda má trasa A pokračovat na letiště v Ruzyni. Metro by tam vedli jen občanští demokraté a komunisté.
Na povrchu nebo pod zem?
Úplná shoda není rovněž v tom, jak metro stavět. Metroprojekt odhadl cenu trasy metra D do Písnice na 40 miliard korun.
Věci veřejné, které dosud nemají v zastupitelstvu hlavního města zastoupení, navrhují stavět podzemku úsporněji a tam, kde je to možné, vyvést ji nad zem.
"Je třeba zvážit náklady této stavby, zda nelze stavět levněji než v současnosti. Je to právě otázka výstavby tzv. lehkého metra. Tedy v menší hloubce, případně po povrchu, pokud k tomu je prostor," uvedli ve svých odpovědích pro Aktuálně.cz.
Naopak komunisté by postupovali stejně jako před čtyřiceti lety, kdy metro vznikalo. "Podporujeme přípravu stavby trasy D jako klasické metro (ne tzv. lehké metro) s původním záměrem vedení z jihu na hlavní nádraží a dále přes Žižkov až do Vysočan," uvedla strana, která má dnes v zastupitelstvu šest komunálních politiků.
Politici o dopravě v Praze
Opencard
- všechny politické strany se shodly na tom, že karta Pražana Opencard by se neměla rušit
- posoudit by se měly její funkce, zda kartu zachovat jako tramvajenku nebo rozšířit její funkce
- strany navrhují změnu provozovatele pražského centra kartových služeb, který by mohl nahradit firmu Haguess, chtějí do projektu pustit silného partnera, nejlépe banku a rovněž zrušit rozhodnutí o vzniku akciové společnosti Dopravního podniku pro správu Opencard
Turnikety
- jediná ODS podporuje zavedení turniketů do pražského metra
- ostatní strany jsou zásadně proti, argumentují tím, že turnikety znamenají další bariéry
- většina z oslovených stran by zastavila výběrové řízení v hodnotě 3,5 miliardy, které Dopravní podnik vyhlásil loni v prosinci a které stále běží
Ostatní strany zatím neoznámily, jaký způsob stavby preferují. Sociální demokraté nicméně uvedli, že zváží možnost táhnout metro ještě dál. "Posoudíme variantu a finanční náročnosti pokračování "Déčka" dál směrem na Žižkov," shodují se v plánech s komunisty.
Na letiště rychlodráhou
Další rozvoj metra směrem na Ruzyň bude rovněž záležet na tom, kdo po volbách ovládne radnici. ODS a komunisté jsou pro variantu vést na letiště metro, konkrétně linku A z Motola.
Sociální demokraté se shodnou se zelenými na tom, že na Ruzyň by měla vést rychlodráha, kterou by měl ovšem stavět stát a ne Praha, která si sama financuje metro.
"Varianta rychlodráhy závisí na spolupráci s ministerstvem dopravy. V této věci je třeba důsledně vyžadovat finanční účast státu, protože letiště neslouží jen Pražanům, ale občanům celé republiky," uvedli sociální demokraté.
Zelení mají nadto v plánu rozvíjet v Praze městskou železnici, uvnitř města chtějí stavět nové železniční zastávky s možností přestupu na metro a tramvaj.
"Co nejdříve zahájíme jednání mezi Dopravním podnikem a Českými drahami o sjednocení jejich tarifů v rámci Pražské integrované dopravy," slibují zelení, kteří jdou do voleb v koalici s Evropskými demokraty.