Praha - ODS navrhla zřídit společný fond politických stran, ze kterého by se platila nevládní organizace kontrolující náklady na volební kampaň.
Chce také úplně zrušit anonymní politickou reklamu nebo zavést pokuty za neplnění stanovených pravidel.
Politické strany by například musely zveřejňovat, kde všude mají předvolební billboardy.
"Toto opatření jednak usnadní monitoring kampaní a znemožní situace, kdy se strana hlásí k podstatně nižšímu počtu ploch, než si ve skutečnosti nasmlouvala a zaplatila," uvedl předseda ODS Petr Nečas.
Politické strany by také musely povinně uvádět všechny své dárce na internetu.
"Počítáme s tím, že u anonymních kampaní budou pokutovány jak politické strany, tak vydavatelé a agentury, které anonymní kampaň zveřejní. Chceme, aby se v ČR stalo samozřejmostí, že v politické kampani se nikdo neschovává za anonymní billboardy," prohlásil Petr Nečas.
Kampaň před senátními volbami 2010
Lebeda: Počkejme, zda se to zavede
"Myšlenky jsou to pěkné, ale je otázka, zda to vůbec dorazí do praxe a zda to bude funkční," komentoval návrhy ODS pro Aktuálně.cz politolog Tomáš Lebeda.
Hned u nezávislé kontroly nevládní organizací je Lebeda skeptický: "Mohla by to být jen dobrá stafáž, důvod říct: nezávislá kontrola shledala všechno v pořádku. Mělo by to být spíše důsledně pod veřejnou kontrolou - tedy vše na internetu a podstatně detailněji, než dnes."
O zpřísnění financování politických stran mluví i opoziční ČSSD, která přišla s nápadem zavést finanční strop pro předvolební kampaně. Podle ODS by to ale neřešilo problém, že strany mohou manipulovat s náklady nebo využívat černé financování.
"Stropy zkoušeli například v Británii, ale neukázalo se to jako zvlášť efektivní. Spoustu věcí mohou strany účtovat nikoliv jako kampaň, ale jako náklady na běžný provoz strany," souhlasí s výhradami ODS politolog Lebeda.
Příliš drahé volby
Politické strany jsou momentálně v situaci, kdy jim po poslední nečekaně dlouhé kampani po odložených předčasných volbách zbyly obří dluhy.
ODS zaplatila podle výroční zprávy za troje loňské volby 541,6 milionu korun. Skoro polovina šla z regionů, 277 milionů dala z centrální pokladny. 213 milionů pak z této sumy utratili občanští demokraté jen na kampaň do sněmovny.
Několik dní před volbami přitom zástupci ODS hovořili o částce jen mezi 140 a 150 miliony. V případě senátních a komunálních voleb pak mělo jít původně o 40 milionů, později občanští demokraté údaj zpřesnili - na 64 milionů.
Jenže stranická centrála hovořila jen o penězích, které je schopná dát na volby z hlavní pokladny ODS. Během roku totiž vyšlo najevo, že kampaň si budou muset platit převážně regiony. Podle aktuálních dat to bylo 265 milionů.
"Úsporné kampaně" nevyšly
ČSSD dala - alespoň podle výroční zprávy - za loňskou kampaň 270 milionů.
I Věci veřejné utratily loni ve volebních kampaních pravidelně dvojnásobek toho, co tvrdily voličům před volbami. Deklarovaná "úsporná kampaň" se nepodařila - celkem utratily VV 107,8 milionu korun.
Téměř stejnou částku - 107,2 milionu korun - dala za volby i vládní TOP 09. I její lídři přitom před jarními volbami tvrdili, že zaplatí za kampaň jen lehce nad 30 milionů korun.
"Je jasné, že se teď chtějí vzájemně hlídat, v době, kdy je to pro ně výhodné," dodává Tomáš Lebeda s tím, vládní koalice je nestabilní a na volby se stranám nedostává peněz.