ODS v Praze agituje mimo pravidla, chybu odmítá

Kateřina Eliášová
6. 10. 2010 16:50
ODS agituje na plochách určených bezplatně pro nekomerční potřeby města
Lídři ODS se usmívají. Ale tady měla být bezplatná kampaň města "Pracujeme pro Pražany". Město teď ovládá ODS
Lídři ODS se usmívají. Ale tady měla být bezplatná kampaň města "Pracujeme pro Pražany". Město teď ovládá ODS | Foto: Aktuálně.cz

Praha - ODS v hlavním městě před volbami znovu ukazuje voličům, jak dokáže pravidla, která sama stanovila, buď rovnou porušovat nebo je aspoň ve svůj prospěch dovedně ohýbat.

Naposledy se to ukázalo na příkladu předvolebních plakátů ODS, které jsou neoprávněně umístěny na plochy, jež má mít k dispozici pro svou prezentaci hlavní město.

Právě v těchto dnech by na těchto plochách měla viset image kampaň pražského magistrátu "Pracujeme pro Pražany". Místo nich tam teď však visí volební reklama s podobiznami šéfa ODS Petra Nečase a kandidáta na primátora za ODS Bohuslava Svobody.

Jedná se o reklamu v prosvětlených informačních vitrínách a na sloupech, které má v pronájmu společnost JCDecaux.

Podle smlouvy, kterou má Aktuálně.cz k dispozici a kterou JCDecaux s městem před lety uzavřela, má být část reklamních ploch ve vitrínách bezplatně pronajata městu výhradně k nekomerčním účelům - například na propagaci nadací, sportu či kultury. Druhá polovina (u sloupů jsou to dvě třetiny prostoru) slouží ke komerci.

O tom, kdo plochy určené pro město zabere, rozhoduje právě městská rada. Tu dnes zcela ovládá ODS.

Šéf pražských občanských demokratů Boris Šťastný vylučuje, že by se jednalo o dohodu mezi městem a ODS. A brání se tomu, že by zneužívalo plochy města ke svým účelům. Případnou vinu podle něj nese společnost JCDecaux.

Z jedné strany Tůma, z druhé Svoboda

Za všechny jeden příklad z Korunovační ulice. Na jedné straně citylightu se na Pražany usmívá Zdeněk Tůma, kandidát na primátora za TOP 09, z druhé výše zmínění Bohuslav Svoboda s Petrem Nečasem.

Volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček Aktuálně.cz potvrdil, že si strana u JCDecaux zadala kampaň a tu také zaplatila. Podle smlouvy by ale na druhé straně měla viset nekomerční bezplatná reklama města.

Nebo případ prosklené vitríny z Radlické: na jedné straně komerční plakát obchodní společnosti s elektronikou, a na druhé, určené městu, opět Nečas se Svobodou.

"Je to smutná ukázka toho, že ODS začala považovat veřejný majetek a prostor za svůj prostor, se kterým může libovolně nakládat," zlobí se lídr Evropských demokratů Jiří Witzany, který na problém s reklamou upozornil.

ODS i JCDecaux zbrojí dodatkem

Společnost JCDecaux nejprve odmítla Aktuálně.cz vysvětlit, proč na plochách určených městu visí politická reklama ODS.

Poté, co na tento fakt Aktuálně.cz upozornilo, se daly věci do pohybu. Společnost, stejně jako ODS, argumentuje změnami v původní smlouvě popsané v dodatku, který město s JCDecaux uzavřelo loni a který podle obou dotázaných umožňuje v městských vitrínách vyvěšovat už jen komerci, tedy i plakáty ODS.

Tedy, že se město (ovládané ODS) zbavuje některých ploch, na kterých smí zdarma prezentovat, co uzná za vhodné ve prospěch placené komerce.

„Od pronajímatele ploch jsme obdrželi oficiální písemné ujištění, které říká, že společnost JCDecaux nyní, po podpisu dodatku, nemá smluvní povinnost nabízet jednu plochu k využití městu,“ hájí se Boris Šťastný.

Není to ale úplně pravda. Změna se týká velkoformátových vitrín, Aktuálně.cz ale popsalo situaci u maloformátových vitrín, kterých je v Praze několik set.

Aktuálně.cz se snažilo zjistit, jaké konkrétní plochy si ODS objednala a kolik za ně zaplatila. ODS ale odmítla podrobnosti smlouvy sdělit. „Máme smlouvu na počet ploch a JCDecaux podle toho musí ty plochy doladit. Já z důvodu konkurenčního boje neřeknu, kolik máme kterých ploch,“ uvedl Šťastný. Smlouvu je prý ochoten případně ukázat médiím.

"Vylučuji jakoukoliv dohodu či smlouvu s městěm. Pokud JCDecaux prodává něco, co nesmí, to je jejich problém a porušení smlouvy z jejich strany," řekl Aktuálně.cz šéf pražské ODS Boris Šťastný a odmítl, že by ODS jakkoli zneužila své politické většiny v Praze.

Komerce ano, ale bez politiky

Opozice se zlobí, že ODS má exkluzivní přístup k plochám, na které jiné strany nedosáhnou.

"Takový přístup je za podmínek, které jsou v rozporu se všemi pravidly. Získat takovou kontrolu nad všemi komunikačními kanály již ohrožuje samotnou podstatu zastupitelské demokracie," kritizuje ODS opoziční zastupitel Jiří Witzany.

Šéf pražské ODS Boris Šťastný potvrdil, že si občanští demokraté u JCDecaux zadávají reklamu už léta. I to má ale svůj háček.

Komerční plakáty totiž "nesmí mít ve své úprave ani textu politický anebo náboženský obsah", jak vyplývá z obchodních podmínek firmy umístěných na jejím webu.

"To ovšem není problém zadavatele, ale pronajímatele. V naších smlouvách, které jsme k JCDecaux uzavřeli, není o takové podmínce řeč," hájí se ODS ústy Šťastného.

"Je na našem rozhodnutí, zda Všeobecné podmínky použijeme, v jakém rozsahu a za jakých podmínek," odpověděla společnost JCDecaux.

V hlavní roli ODS

ODS už svého dominantního postavení v hlavním městě využila víckrát.

Nejprve navzdory ostatním politickým stranám protlačila díky své většině v radě i zastupitelstvu rozdělení Prahy na sedm menších obvodů, což ztíží možnost uspět hlavně menším stranám.

A podruhé, když rada města ovládaná ODS přijala usnesení, které v předvolební agitaci zvýhodňuje politické strany před nezávislými kandidáty a politickými hnutími.

Podle prvních odhadů utratí ODS za letošní volby 40 až 50 milionů korun, dalších 30 chce do komunálních voleb investovat pražská organizace.

 

Právě se děje

Další zprávy