Reakce na tragédii ve Studénce: Ťok chce chytré přejezdy, na nich kamery a víc policistů

Petr Koděra Petr Koděra
6. 10. 2015 15:22
Ministr dopravy Dan Ťok představil novinky, které chce po diskusi se svými experty zavést a které mají bránit nehodám na železničních přejezdech. Hodlá namontovat na přejezdy laserové snímače překážek, chce změnit pravidla pro sklápění závor a doporučit starostům měst a obcí, aby zakázali vjezd kamionů na rizikové přejezdy. Podle dopravního odborníka Miroslava Vančury jsou ale opatření zejména na přejezdech se závorami zbytečná, pokud se řidiči aut dál budou chovat nezodpovědně a přejíždět koleje na červenou.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Kvůli červencové nehodě pendolina s polským kamionem, při které v severomoravské Studénce zemřeli tři lidé, se v Česku začnou měnit železniční přejezdy na chytrá zařízení.

Budou na nich čidla na zjišťování překážek a také více kamer schopných rozpoznat registrační značku každého auta, které pojede na červenou.

"Automatizovaný záznam z momentu takového přestupku bude sloužit jako důkaz pro policii a umožní i správní řízení na základě objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla," řekl v úterý ministr dopravy Dan Ťok, když představil první závěry pracovní skupiny sestavené speciálně kvůli bezpečnějším přejezdům.

Ťok zároveň jedná se šéfem celorepublikové dopravní policie Tomášem Lerchem o nasazení většího počtu policistů u rizikových přejezdů.

První detektory překážek, které budou umět včas odhalit například auto uvízlé mezi závorami, chce ministerstvo dopravy vyzkoušet ještě letos. Laserový skener pomůže buď na dálku úplně zastavit vlak, anebo ho alespoň výrazně zbrzdí a zmírní následky srážky.

Dopravní odborníci ale vidí riziko: soupravy na hlavních koridorech jezdí až stošedesátikilometrovou rychlostí a v době, kdy se zavřou závory na přejezdu a spustí se skener, je už vlak hodně blízko a rychlost nedokáže snížit. "To je i případ Studénky," řekl pro Českou televizi Michal Miklenda, bývalý strojvedoucí a nyní provozní ředitel železničního přepravce Leo Express. Ve Studénce vlak narazil do kamionu v rychlosti 142 km/h.

Pokud se detektory osvědčí a hladce proběhnou všechny testy, počítá ministerstvo s instalací dalších detektorů během příštího roku. Ťokovi lidé ale ještě řeší, jak si poradit ještě s jednou zásadní nevýhodou: čidla zvýší čekací doby u závor.

Kromě detektorů odborníci navrhli ještě změnit pravidla algoritmu pro sklápění závor tak, aby nešly dolů najednou, ale postupně. Na silnici před přejezdy by se pak měly nastříkat takzvané stop čáry, tedy místa, kde bude muset každý řidič zastavit a rozhlédnout se. Zároveň se budou opět zvýrazňovat sloupky výstražníků na přejezdech bez závor červenobílým pruhem, jako se to dělalo v minulosti.

Starostům měst a obcí pak chce ministerstvo dopravy navrhnout, aby u rizikových přejezdů zvážili zákaz vjezdu nákladních aut a kde je to možné, našli pro ně objížďky.

Kromě krátkodobých řešení experti navrhli i dlouhodobá - především plošné využití jednotného evropského vlakového zabezpečovače. To je moderní systém, v němž elektronika na trati umí komunikovat s lokomotivou a pomáhá kontrolovat jízdu vlaku.

Záleží na řidičích

Podle Miroslava Vančury z brněnského Centra dopravního výzkumu jsou ale všechna opatření zbytečná, pokud se budou dál řidiči chovat nezodpovědně a jezdit přes koleje na červenou.

"Vždy je to jen o lidské nezodpovědnosti, protože téměř za všechny nehody na přejezdech mohou řidiči aut," řekl Vančura. Navrhuje proto osadit co nejvíce přejezdů kamerami a přísněji pokutovat řidiče, kteří poruší pravidla a jejichž registrační značku auta kamera nahraje.

Ministr Ťok souhlasí. A už dříve řekl, že hodlá přitvrdit pokuty nejen za přestupky na kolejích, ale plošně.

Kromě modernějšího zabezpečení přejezdů zvažuje ministerstvo dopravy i jejich rušení a stavbu nadjezdů či podjezdů. Jde ale o mnohem nákladnější investici, na kterou stát obtížně shání peníze. Zatímco zabezpečení jednoho přejezdu vyjde na stovky tisíc, stavba silnice nad tratí nebo pod ní stojí desítky milionů korun.

Tři mrtví, sedmnáct zraněných

Nehoda ve Studénce se stala 22. července. Polský řidič kamionu vjel na přejezd na červenou a téměř v plné rychlosti ho smetlo projíždějící pendolino. Tři cestující zemřeli, sedmnáct bylo zraněno. Řidič jako zázrakem přežil v kabině, kterou náraz doslova ustřelil od zbytku kamionu naloženého tunami plechových desek.

Policie obvinila padesátiletého řidiče z obecného ohrožení z nedbalosti a hrozí mu v krajním případě až desetileté vězení. Muž je ve vazbě, vyšetřování ještě neskončilo.

 

Právě se děje

Další zprávy