Já řediteli a on mně. Tak se odměňuje v Českých drahách

Martina Machová Martina Machová
13. 11. 2011 18:30
Ministr Dobeš slibuje, že způsob odměňování změní
O vlastním platu a výhodách si může na drahách rozhodovat jen úzká skupina, průvodčí mezi nimi nejsou.
O vlastním platu a výhodách si může na drahách rozhodovat jen úzká skupina, průvodčí mezi nimi nejsou. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš (Věci veřejné) chce vyjmout rozhodování o platech šéfů Českých drah z libovůle představenstva této společnosti.

Byli to totiž právě jeho členové, kteří si vytvořili rámec, podle nějž si následně tvořili platy a vypláceli odměny s bonusy. České dráhy jsou sice společností, již vlastní stát, nicméně její šéfové si dlouhodobě hospodaří "po svém".

Deník Aktuálně.cz v posledních dnech popsal, jaké benefity čerpá generální ředitel Petr Žaluda i na co vše měl nárok vrcholový management společnosti včetně proplácení školného pro děti manažerů ve výši až 400 tisíc ročně na jedno dítě.

Šéf resortu Pavel Dobeš mluví o současném stavu jako o "ne právě šťastném". Soudí, že nad způsobem odměňování by měla mít dohled i dozorčí rada, v níž sedí zástupci vlastníka.

"Tato problematika je pod patronací pana (Ctirada) Nečase, který má připravit plán na odměňování celého managementu, ne pouze těch nejvyšších pěti nebo šesti osob," řekl Aktuálně.cz.

Ctirad Nečas je novým mužem v představenstvu drah, dosadily jej přes ministerstvo dopravy Věci veřejné.

Podle dokumentů, které způsob odměňování špiček Českých drah popisují, je totiž zřejmé, že státní firma je svět sám pro sebe a stát coby vlastník do odměňování "svých" zaměstnanců nemá jak zasahovat. Hospodářský výsledek drah přitom tvoří zejména dotace od státu, krajů a obcí.

V usnesení představenstva společnosti z léta 2008, které má deník Aktuálně.cz k dispozici, se vedle výčtu benefitů a stanovení celkového rámce manažerských smluv hovoří i o způsobu, jak se v současnosti platy šéfů této státní společnosti tvoří.

O tom, na co mají nárok náměstci, rozhoduje podle dokumentu v rámci schválených pravidel představenstva generální ředitel, tedy Petr Žaluda. Aby nerozhodoval přímo sám o sobě, odměnu, ve které je zahrnut základní plat a případné bonusy, mu sestavuje personální náměstek.

Petr Žaluda při návratu z výletu v Dubaji.
Petr Žaluda při návratu z výletu v Dubaji. | Foto: Aktuálně.cz

Stále stejní lidé

Obdobně je tomu i v případě podpisu takto sestavených smluv.

"Představenstvo pověřuje předsedu představenstva, aby podepsal s jednotlivými náměstky generálního ředitele smlouvy upravující jejich odměňování v souladu s pravidly a v souladu s rozhodnutím generálního ředitele," píše se v dokumentu, který stanovuje způsob odměňování.

Jen pro doplnění - předsedou představenstva od doby vzniku dokumentu je Petr Žaluda a stejný Žaluda je stále ředitelem společnosti. V překladu to tedy znamená, že Žaluda podepíše smlouvy, které připravil ten samý Žaluda. Neexistuje tak kontrola, zda je obsah smluv adekvátní.

Stejně tomu je v případě samotné funkce generálního ředitele. Tomu smlouvu vytváří již zmíněný personální náměstek a stejný člověk opět smlouvu za České dráhy podepisuje. Jde přitom o člověka, který je závislý na rozhodnutí o své vlastní odměně na osobě, které smlouvu sepisuje.

Již tak úzce propojené vazby pak završuje fakt, že představenstvo drah, které rozhoduje o rámci smluv (tedy o samé podstatě, na co mají vrcholoví manažeři nárok), je tvořeno zejména jimi samými.

Bendl šel s platy 15 procent dolů

Dobeš ovšem není první z ministrů dopravy, kteří se o dohled na platy vrcholných představitelů ČD snaží. Již v roce 2009 pomyslnou hozenou rukavici zvedl Petr Bendl (ODS), který nyní šéfuje ministerstvu zemědělství.

V dubnu toho roku donutil manažery snížit si své mnohasettisícové platy o 15 procent (například generální ředitel drah Petr Žaluda přiznal, že jeho základní plat činí půl milionu).

Za Slamečky odřízli benefity

Žaludu se dokonce pokusil odvolat, na poslední chvíli si to ovšem rozmyslel a místo Žaludy se rozloučil se svým náměstkem Zdeňkem Žákem, který byl zároveň předsedou dozorčí rady drah.

V červnu 2009, tedy již za vlády Fischerova kabinetu (ministrem dopravy byl Gustav Slamečka), si šéfové drah dobrovolně "zrevidovali" své smlouvy a z původních benefitů vyškrtli například již zmiňovaný "dětský" bonus, nárok na odstupné v případě odchodu z vlastního rozhodnutí, příspěvek na lékařskou péči nebo doplatek nemocenské na svou běžnou mzdu.

 

Právě se děje

Další zprávy