Staň se internetovým úžasňákem. Program učí žáky, jak na hackery či kyberšikanu

Barbora Doubravová Barbora Doubravová
12. 10. 2023 20:26
O nástrahách, které přináší online prostředí, se mluví roky. Často se s nimi setkávají i nejmenší děti, a to ještě dříve, než jim kdokoli sdělí, jak internet používat bezpečně. Program Internetoví úžasňáci se to snaží změnit. Školí učitele, aby pak ve svých hodinách mohli interaktivními způsoby vysvětlovat dětem, jak si poradit s hackery či kyberšikanou. Dosud se dostal k téměř 80 tisícům žáků.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Každé čtvrté dítě ve věku 8 až 15 let se na internetu chová rizikově. Každé páté se setkalo s kyberšikanou. Děti tráví na svém telefonu průměrně tři a půl hodiny denně, dospívající ještě o hodinu více. Téměř čtyři z deseti dětí přiznávají, že mají nějakého "online kamaráda", kterého nikdy neviděly a pouze si s ním píší. Taková zjištění vyplývají z červnového výzkumu agentury NMS Market Research pro společnost O2.

Podle výzkumů je mezi tím, kdy děti začnou používat internet, a dobou, kdy jim rodiče začnou vysvětlovat, jak trávit čas online bezpečně, v průměru až sedmiletá mezera. 

Propast ve vzdělávání dětí o nebezpečí na internetu se v Česku snaží vyplnit už třetím rokem program Internetoví úžasňáci. Nabízí ucelenou metodiku pro vyučující základních škol, kteří ji pak využívají ve svých hodinách. Učitelé s dětmi zážitkovým způsobem procházejí metody, jak si poradit s hackery, obtěžováním, kyberšikanou či neopatrným sdílením na sociálních sítích.

Součástí projektu je i dobrodružná internetová hra Interland, která děti vybízí k opatrnosti na sociálních sítích nebo je učí ostražitosti vůči smyšleným zprávám.

Iniciativa klade důraz i na rozvoj socio-emočních dovedností, jako jsou laskavost a schopnost zastat se druhých. "Učitelům neposkytujeme jen tvrdé znalosti a dovednosti, ale zejména se je snažíme vybavit k tomu, aby byli schopni se s dětmi o tom, co dělají na internetu, bavit," říká Ondřej Bradáč, ředitel neziskové organizace Jules a Jim, která v Česku program zajišťuje.

Podle něj je důležité, aby nevznikala komunikační bariéra mezi dospělým a dítětem. "Dospělí bývají k technologiím skeptičtí, proto se jim děti často ostýchají svěřit. Snažíme se tak podpořit důvěru, aby dítě vědělo, že si o tom, co zažívá na internetu, může popovídat. To je užitečné i pro rodiče," dodává.

Program je vhodný i pro starší učitele

Učitelé základních škol se do programu mohou zapojit prostřednictvím bezplatných online školení. Na nich je lektoři seznámí s postupy, jak v hodinách učit digitální bezpečnost. Nejbližší školení proběhne ve čtvrtek 19. října. 

"Pedagogové oceňují hlavně celkový systém školení, tedy strukturovanou metodiku s rozmanitými aktivitami, velké množství praktických příkladů, hotové materiály, které mohou použít ihned ve výuce, a vzájemnou výměnu zkušeností účastníků během sdílecích setkání," popisuje koordinátorka projektu Eva Pekárková. Podle ní je vhodný i pro internetově méně zdatné pedagogy. "Hlásí se i mnoho učitelů starší generace. Nepotřebují žádné předchozí znalosti kyberbezpečnosti," říká.

Program Internetoví úžasňáci funguje po celém světě, do Česka ho přinesla společnost Google v roce 2021, která ho finančně podporuje. Od té doby podle Pekárkové proškolili 1110 učitelů a program se dostal mezi více než 77 tisíc žáků především ze základních škol. V loňském průzkumu mezi evropskými státy 62 procent českých učitelů uvedlo, že jim studenti sdělují, že program byl užitečný pro jejich každodenní život.

Osnovy Internetových úžasňáků používají učitelé v jedenácti zemích střední a východní Evropy. Kromě Česka například i na Slovensku. V každé zemi zohledňuje konkrétní potřeby, v Česku chce podle ředitele Bradáče ve druhém kole více zasáhnout různé vzdělávací stupně a zlepšit komunikaci ohledně dopadu technologií na psychické i fyzické zdraví.

 

Právě se děje

Další zprávy