Každé čtvrté dítě ve věku 8 až 15 let se na internetu chová rizikově. Každé páté se setkalo s kyberšikanou. Děti tráví na svém telefonu průměrně tři a půl hodiny denně, dospívající ještě o hodinu více. Téměř čtyři z deseti dětí přiznávají, že mají nějakého "online kamaráda", kterého nikdy neviděly a pouze si s ním píší. Taková zjištění vyplývají z červnového výzkumu agentury NMS Market Research pro společnost O2.
Podle výzkumů je mezi tím, kdy děti začnou používat internet, a dobou, kdy jim rodiče začnou vysvětlovat, jak trávit čas online bezpečně, v průměru až sedmiletá mezera.
Propast ve vzdělávání dětí o nebezpečí na internetu se v Česku snaží vyplnit už třetím rokem program Internetoví úžasňáci. Nabízí ucelenou metodiku pro vyučující základních škol, kteří ji pak využívají ve svých hodinách. Učitelé s dětmi zážitkovým způsobem procházejí metody, jak si poradit s hackery, obtěžováním, kyberšikanou či neopatrným sdílením na sociálních sítích.
Součástí projektu je i dobrodružná internetová hra Interland, která děti vybízí k opatrnosti na sociálních sítích nebo je učí ostražitosti vůči smyšleným zprávám.
Iniciativa klade důraz i na rozvoj socio-emočních dovedností, jako jsou laskavost a schopnost zastat se druhých. "Učitelům neposkytujeme jen tvrdé znalosti a dovednosti, ale zejména se je snažíme vybavit k tomu, aby byli schopni se s dětmi o tom, co dělají na internetu, bavit," říká Ondřej Bradáč, ředitel neziskové organizace Jules a Jim, která v Česku program zajišťuje.
Podle něj je důležité, aby nevznikala komunikační bariéra mezi dospělým a dítětem. "Dospělí bývají k technologiím skeptičtí, proto se jim děti často ostýchají svěřit. Snažíme se tak podpořit důvěru, aby dítě vědělo, že si o tom, co zažívá na internetu, může popovídat. To je užitečné i pro rodiče," dodává.
Program je vhodný i pro starší učitele
Učitelé základních škol se do programu mohou zapojit prostřednictvím bezplatných online školení. Na nich je lektoři seznámí s postupy, jak v hodinách učit digitální bezpečnost. Nejbližší školení proběhne ve čtvrtek 19. října.
"Pedagogové oceňují hlavně celkový systém školení, tedy strukturovanou metodiku s rozmanitými aktivitami, velké množství praktických příkladů, hotové materiály, které mohou použít ihned ve výuce, a vzájemnou výměnu zkušeností účastníků během sdílecích setkání," popisuje koordinátorka projektu Eva Pekárková. Podle ní je vhodný i pro internetově méně zdatné pedagogy. "Hlásí se i mnoho učitelů starší generace. Nepotřebují žádné předchozí znalosti kyberbezpečnosti," říká.
Program Internetoví úžasňáci funguje po celém světě, do Česka ho přinesla společnost Google v roce 2021, která ho finančně podporuje. Od té doby podle Pekárkové proškolili 1110 učitelů a program se dostal mezi více než 77 tisíc žáků především ze základních škol. V loňském průzkumu mezi evropskými státy 62 procent českých učitelů uvedlo, že jim studenti sdělují, že program byl užitečný pro jejich každodenní život.
Osnovy Internetových úžasňáků používají učitelé v jedenácti zemích střední a východní Evropy. Kromě Česka například i na Slovensku. V každé zemi zohledňuje konkrétní potřeby, v Česku chce podle ředitele Bradáče ve druhém kole více zasáhnout různé vzdělávací stupně a zlepšit komunikaci ohledně dopadu technologií na psychické i fyzické zdraví.