Praha - Když představil ministr Richard Brabec z hnutí ANO před pár týdny parametry novely zákona, který řeší co s výrobky, jimž skončí životnost, zaskočila ho reakce veřejnosti - všechny zajímalo, že chce nejpozději od roku 2018 zavést ekologický poplatek za první registraci po dovozu ze zahraničí či první přeregistraci aut, která byla vyrobena v letech 2000 až 2005 a splňují emisní normu euro 3.
Jde o nejrozšířenější skupinu vozů na českých silnicích, po zemi jich jezdí zhruba 1,2 milionu, celkem je v Česku přes pět milionů aut. Důvodem, proč se měl poplatek zavádět, byla motivace řidičů, aby dávali přednost mladším vozům. Tuzemský vozový park je totiž druhý nejstarší v EU, průměrný věk aut je 14,3 roku.
"Původně navrhovaná výše poplatku by toho asi moc nevyřešila. Jsou to i auta z roku 2005, takové může stát do sta tisíc korun. Tři tisíce nikomu nezabrání si takový vůz koupit a z poplatku, který má zabránit stárnutí vozového parku, se rázem stává daň. Což nechceme," řekl Brabec Hospodářským novinám.
Jinými slovy - je podle něj nepravděpodobné, že někdo, kdo si chce koupit ojetinu za několik desítek tisíc korun, od toho ustoupí kvůli třítisícovému poplatku. To je ostatně argument, kvůli němuž vládní plán ostřelovali jeho kritici, například Autoklub ČR.
Ekologické poplatky za registrace starých aut zavedla vláda Mirka Topolánka v roce 2009. Dosud se platí 10 tisíc korun za auta vyrobená před rokem 1993, pět tisíc za auta z let 1993 až 1995 a tři tisíce za modely do roku 2000. Součástí Brabcova návrhu bylo kromě zpoplatnění registrace vozů s normou euro 3, které jsou dnes zdarma, i zvýšení zbylých poplatků. A to z pěti na deset tisíc a ze tří na pět tisíc.
Jestli k tomu dojde, je ale také otázkou. "To ještě není uzavřené a není rozhodnuto, jestli to půjde nahoru. Měly se zvyšovat, ale znovu jsme o tom diskutovali. Uvidíme," odpověděl HN.