Ekologická daň nově pro tři miliony aut, vláda souhlasí

ČTK ČTK
13. 5. 2015 13:51
Za registraci by měly platit i vozy, které spadají pod normu EURO 3, což jsou automobily vyrobené mezi rokem 2000 až 2005.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Ekologická daň se bude zřejmě platit i u deset let starých aut. Vláda dnes schválila věcný záměr zákona o výrobcích s ukončenou životností, který předložila ministerstva životního prostředí a průmyslu. Podle loňských statistik Sdružení automobilového průmyslu jsou vozidel starších deseti let v Česku více než tři miliony.

Zpřísnit se mají i podmínky pro likvidaci autovraků, vysloužilých svítidel, baterií a solárních panelů nebo ojetých pneumatik.

Norma sleduje celý "životní cyklus" výrobku až do chvíle, kdy skončí jako odpad. Stávající odpadový zákon by měly nahradit dva nové právní předpisy - zákon o výrobcích s ukončenou životností a zákon o odpadech, jehož projednávání dnes vláda přerušila.

Poplatky vzrostou

Za registraci by měla platit i auta, která spadají pod normu EURO 3, což jsou automobily vyrobené mezi rokem 2000 až 2005. Ministerstvo životního prostředí chce řešit problém starého vozového parku v ČR i přispět ke zlepšení kvality ovzduší.

Zvýšení poplatků se týká normy EURO 1 (a to z pěti na deset tisíc Kč), normy EURO 2 (ze tří tisíc na pět tisíc Kč) a normy EURO 3 (ta dosud byla bez poplatku, nově jsou navrhovány tři tisíce Kč).

"Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k tomu, aby ministr (životního prostředí) Brabec vybral od lidí další peníze," uvedl poslanec TOP 09 Michal Kučera. Doporučí poslaneckému klubu, aby návrh nepodpořil. Věcný záměr považuje "za úspěšný lobbing automobilek, který nemá s ekologií nic společného".

Větší kontrola vrakovišť i baterií

Ministerstvo životního prostředí se chce zaměřit také na autovrakoviště, jejichž počet je ve srovnání s okolními státy vysoký. Plánuje jejich novou certifikaci a větší kontrolu. Naopak ojeté pneumatiky by mohli řidiči odkládat zdarma v servisech.

Zákon řeší i vysloužilá svítidla, zářivky a žárovky, nad kterými bude větší kontrola. Obchody o více než 400 metrech čtverečních budou muset mít místo na sběr drobné elektroniky a starých baterií. Omezit se má i počet mobilních sběren. Větší kontrolu slibuje ministerstvo životního prostředí také nad takzvanými kolektivními systémy, změny se ale nelíbí firmám mimo systém.

Vozový park v Česku stárne. Průměrný věk téměř pěti milionů aut registrovaných v Česku se loni zvýšil na 14,5 roku. Aut starších deseti let je podle Sdružení automobilového průmyslu více než 63 procent.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Slovenská opozice se nedohodla na velké koalici

Slovenské opoziční strany se ve čtvrtek nedokázaly dohodnout na vytvoření velké koalice, takzvaného "bloku změny", ve kterém by společně šly do parlamentních voleb v únoru příštího roku. Zkomplikovaly si tak podle agentury Reuters svůj cíl, že vystřídají vládní koalici tří stran vedenou levicovou stranou Směr, která dominuje slovenské politice v poslední dekádě.

Podpora Směru u voličů klesla po loňské vraždě investigativního novináře a jeho snoubenky, která vyvolala masové protesty proti korupci. Dlouholetý premiér Robert Fico se musel vzdát funkce v čele vlády, ale jeho koalice přežila. Vládu vede Peter Pellegrini, kterého si Fico vybral, a Směr je opět pokládán za favorita voleb.

Reuters poznamenal, že opozice v boji proti zkorumpovanému systému dosáhla obrovského úspěchu vítězstvím liberální právničky Zuzany Čaputové v loňských prezidentských volbách. Ale není jisté, zda tento úspěch dokáže zopakovat i v parlamentních volbách.

Zdroj: ČTK
Další zprávy