Tragická srážka si vyžádala čtyři lidské životy, 27 lidí skončilo v nemocnicích. Je to nejtragičtější střet dvou vlaků v Česku téměř za 30 let. Škoda přesáhne 110 milionů korun. Policie se událostí zabývá jako možným obecným ohrožením z nedbalosti. Podle Drážní inspekce projel osobní expres návěstidlo zakazující jízdu. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, nyní vyšetřuje.
Nehody drážních vozidel jsou podle Němce obecně specifické tím, že vozidla jsou robustnější a pevnější než osobní či nákladní auta. Zásah hasičů je pak náročnější na techniku i síly hasičů, především u oddělování jednotlivých konstrukcí.
"Jsou tady výrazně větší síly a hmotnosti. Fyzika funguje neúprosně, lokomotiva má téměř 90 tun a za ní je klidně 1000 tun nákladu," řekl náměstek ředitele drážních hasičů. U noční nehody v Pardubicích největší síly působily na první vagon v rychlíku, který měl podle Němce rozdrcené nárazníky a byl nejvíce zdeformovaný. "Ten první osobní vagon za lokomotivou je z třetiny totálně zničený, zlomený. Právě v té části došlo k těm nejhorším zraněním a úmrtím," uvedl. Šlo o spací vagon. "Ti lidé vůbec nic netušili a spali," doplnil.
Rychlík dopravce RegioJet směřoval do Košic a ukrajinského Čopu. Mezi oběťmi jsou dvě ukrajinské občanky. Slovenské ministerstvo zahraničí potvrdilo také dvě mrtvé Slovenky. Další čtyři utrpěly při srážce zranění.
Obecně u větších hromadných neštěstí se velitel první jednotky hasičů, která dorazí na místo, věnuje průzkumu, aby co nejrychleji podal zprávu operačnímu středisku o rozsahu katastrofy, uvedl Němec. Krajské operační středisko pak povolává všechny dostupné síly a prostředky, záchranná služba aktivuje traumaplán a třídí se zranění. "Důležité je označit nejvíce zraněné, kteří potřebují akutně vyprostit," uvedl náměstek drážních hasičů.
Podle mluvčího zdravotnického zařízení už byla většina hospitalizovaných lidí propuštěna. Mluvčí Nemocnice Pardubického kraje Kateřina Semrádová k tomu dodává: "V průběhu dneška bylo z péče Pardubické a Chrudimské nemocnice propuštěno pět pacientů. Je možné, že během odpoledne se tento počet zvýší ještě o jednoho. V nemocnicích tak zůstává šest osob - v Chrudimské nemocnici je to jeden pacient, v Pardubicích pět."
Zásah u noční nehody označil Němec za profesionální, podle něj byla spolupráce všech složek integrovaného záchranného systému příkladná.
V místě nehody vlaky od rána jezdí po jedné koleji sníženou rychlostí. Provoz se tam znovu zcela zastaví přes noc, kdy budou poškozené lokomotivy a vagony odstraňovat drážní hasiči. Omezení na vytíženém železničním koridoru potrvá zřejmě minimálně ještě v pátek.
Vzniklou škodu odhadla Drážní inspekce na více než 110 milionů korun - na nákladním vlaku jsou škody asi 50 milionů korun, na expresu 60 milionů a na trati asi 300 tisíc korun.