Pavel má nejvíc dárců za milion, Babiš poslal peníze Mafře a Diviš vysál účet na nulu

Jan Horák Radek Dragoun jkr Jan Horák, Radek Dragoun, jkr
12. 1. 2023 17:16
Generál ve výslužbě Petr Pavel je nejvýraznějším prezidentským kandidátem ve všech hlavních ukazatelích nákladů kampaně. Obdržel nejvíce příspěvků, na propagaci vyčerpal nejvíce peněz a vede také v počtu největších darů. Za ním se srovnali ekonomka Danuše Nerudová a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Trojice hlavních favoritů voleb je nejvýraznější i ve finančním rozměru prezidentského příběhu.

Andrej Babiš

Poznámka: Počet darů - započteny jsou dary v hodnotě 50 korun a více.

Petr Pavel k 11. lednu shromáždil od podporovatelů 40,4 milionu korun. Pomohla tomu i štědrost největších donorů, dvanáct mu jich poslalo milion korun a více. Celkem vybral Pavel o 400 tisíc víc, než lze utratit za kampaň před prvním kolem. Tým kolem bývalého šéfa Vojenského výboru NATO je však obezřetný. Dosud vyčerpal "jen" 36,5 milionu.

Také dynamika jeho nákladů na kampaň s blížícím se prvním kolem rostla nejvíce ze všech, od 25. listopadu utratil 14 milionů korun. Předcházejících pět měsíců kampaně ho přitom vyšlo na 22,5 milionu. Velkou pozornost věnuje od Nového roku propagaci na sociálních sítích, jen za reklamy na Facebooku v tomto období zaplatil přes 350 tisíc korun.

Petra Pavla se však týká jako jediného ze tří hlavních favoritů dílčí selhání při dodržování pravidel u identifikace dárců. Povinnost uvést všechny jejich požadované údaje splnil jen částečně, jak ve středu upozornil Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. U některých sponzorů mu chybělo datum narození a místo trvalého bydliště.

Jak chodily dary kandidátům

Danuše Nerudová získala od příznivců 35,7 milionu korun, peníze k ní proudily prostřednictvím 498 darů. Pro srovnání Pavel jich dostal o 600 víc. Bývalá rektorka brněnské Mendelovy univerzity si však připsala největší jednorázový dar ze všech, firma Moravec Invest vlastnící síť drogerií Teta jí poslala pět milionů korun.

"Včera jsem dostal syna. Zaslouží si vlast s budoucností, kde prezident bude demokrat. Po dvaceti letech zmaru je tu naděje, co slušnost spojuje," napsal jí vlastník firmy Martin Moravec. Nerudová utratila dosud 26,3 milionu korun. Ekonomka ve finiši kampaně také cílí na sociální sítě, do propagace na Facebooku investovala od začátku roku 425 tisíc.

Nerudová na rozdíl od Pavla plně dostála povinnosti, aby u sponzorů měla všechny povinné údaje. Coby nejčistší vyhodnotila financování její kampaně i organizace Transparency International. "Nejlepší známka 2,1 Danuše Nerudové naznačuje, že je stále třeba zapracovat na průhlednosti financování," poznamenal však ředitel organizace Ondřej Kopečný.

Dárci, kteří poslali alespoň milion

Předseda hnutí ANO a bývalý premiér Andrej Babiš má zřízené dva transparentní účty. Jeden je vedený na jeho jméno, ten však kampani neslouží. Schází se tam jen korunové či haléřové částky, k nimž jsou připojeny vulgární nebo urážlivé vzkazy od odpůrců. Celkem se jich sešlo 1600. Babiš platí kampaň z druhého účtu, zřízeného jeho hnutím ANO.

Babiš takto postupuje jako jediný. Žádný jiný kandidát se tímto způsobem neopírá o politický subjekt, jenž by hradil náklady na jeho kampaň. "Zákon to nezakazuje, aby financování kampaně dělal podporovatel, když to dělá z jiného transparentního účtu," uvedl k tomu ředitel Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí František Sivera.

Šéf ANO zatím od svého hnutí přijal 20 milionů korun, jedna platba činila 10 milionů a zbylé peníze přišly ve třech transakcích. Oficiální kampaň rozjel Babiš nejpozději ze všech, ANO mu první peníze poslalo 24. listopadu. Expremiér dosud utratil 19,4 milionu korun. Po Novém roce byl jeho nejvýraznější výdaj 5,6 milionu, které poslal na inzerci do svého vydavatelství Mafra, pod které spadají například deníky Mladá fronta či Lidové noviny.

Sám si financuje kampaň bývalý externí pracovník sportovní redakce České televize Karel Diviš, který se živí jako podnikatel v IT sektoru. Z vlastních zdrojů do ní vložil 6,75 milionu korun. Dárci mu přispěli pouhými třiceti tisíci. Diviš jako jediný vytěžil své prostředky na maximum, k 11. lednu neměl na účtu ani korunu.

Po hlavní trojici favoritů shromáždil nejvíce peněz kandidát SPD Jaroslav Bašta, který hospodaří s částkou 13,4 milionu korun. Na propagaci ji vynaložil téměř celou, zbývá mu 127 tisíc. Z naprosté většiny mu ji platí jeho mateřské hnutí. Z vlastních prostředků Bašta na kampaň použil 300 tisíc korun.

Nejskromnější kampaň vede senátor Marek Hilšer, který na kampaň dosud vybral 1,75 milionu korun. 1,6 milionu přitom prochází od jeho hnutí, které dostává peníze za volby do Senátu od státu. Senátor Pavel Fischer nakládá s 4,7 milionu a bývalý rektor Tomáš Zima získal od dárců 2,2 milionu korun.

 

Právě se děje

Další zprávy