Sundejte si všechny kovové předměty, svlečte si bundu i mikinu, oddělejte pásek od kalhot a sundejte si boty. Přenosný počítač vyndejte z tašky a projděte bezpečnostním rámem.
Po útocích z 11. září 2001 každodenní realita na mnoha mezinárodních letištích. Když je hrozba teroristických útoků vyšší než obvykle a oranžové světlo se přepne na červené, bezpečnostní opatření se ještě zvýší.
V blízké budoucnosti by se však čekání a obtěžování cestujících mohlo snížit na minimum a kontroly by se mohly zefektivnit.
Skener budoucnosti
Firma General Electrics například už na letišti v San Franciscu testuje nový "skener budoucnosti".>
Pomocí něj se doba bezpečnostní kontroly sníží na méně než 20 vteřin a hlavně, lidé si nebudou muset sundávat žádný svrchní oděv ani boty, nemusí dokonce odkládat příruční zavazadlo či ukazovat osobní počítač.
Stačí, aby vstoupili do komory, která se podobá sprchovému koutu, a skener je automaticky, během několika vteřin, pomocí speciálních přístrojů prověří.
Bude však trvat ještě několik let, než se takovéto skenery objeví na všech letištích. V blízké době firma GE plánuje umístit další takový do Evropy.
V současné době se na skeneru testují funkce Millimater Wave Imaging a Computed Tomography, které umožní odhalit, zdali se cestující nechová podezřele a nemá u sebe například určité druhy výbušnin.
Infobox
Počet pasažérů přepravených na mezinárodních linkách v roce 2005 (v tisících)
1. Lufthansa 35,740 2. British Airways 28,922 3. Air France 28,898 4. KLM 21,435 5. American A. 20,659 6. Singapore A. 16,618 7. Cathay Pacific 15,369 8. Emirates 13,976 9. SAS 13,378 10. Alitalia 12,841
Počet pasažérů přepravených celkem na domácích i mezinárodních linkách v roce 2005 (v tisících)
1. American 98,038 2. Delta 86,007 3. United 66,717 4. Northwest 57,547 5. Japan Air 50,884 6. Lufthansa 48,958 7. All Nippon 48,315 8. Air France 47,787 9. China Southern 43,228 10. Continental 42,777 Zdroj: IATAČerný rok 2001 i bez teroristů
Aby si však letiště mohla takovýto supermoderní skener pořídit, potřebují, aby se celý letecký průmysl postavil na nohy a dostal se ze záporných čísel, ve kterých je už od roku 2001.
Nebyli to však teroristé, kteří propad způsobili. Už několik měsíců před teroristickými útoky se americký letecký průmysl potýkal s významným poklesem. To se týkalo hlavně nákladní dopravy, ovšem i ta osobní zaznamenávala pokles.
Útoky z 11. září však proměnily tento pro aerolinky špatný rok v katastrofický. Několik dnů zůstala letadla v USA na zemi, a když opět vzlétla, spolu s nimi mnohem méně pasažérů.
Tip: Prohlédněte si náš speciál k 5. výročí útoků na Světové obchodní centrum
Nejhorší ztráta od dob bratří Wrightů
Ztráty byly nejhorší od roku 1903, kdy začali létat bratři Wrightové. Aerolinky propustily tisíce zaměstnanců, parkovacího místa pro letadla se nedostávalo, letadla musela parkovat v kalifornské poušti.
Prudce klesl nejen počet prodaných letenek, ale také jejich cena. V některých případech až o polovinu.
Zatímco v roce 2000 celkové zisky leteckého průmyslu dosáhly 3,7 miliardy dolarů, v roce 2001 nastala radikální změna a průmysl se ocitl ve ztrátě 12 miliard.
Roky následující nebyly o mnoho lepší, kumulovaná ztráta mezi léty 2001 až 2004 dosáhla 36 miliard dolarů. Ani loni se průmysl ze ztráty nevyhrabal, dosáhla 7,4 miliardy.
Zatímco největší světové aerolinky se s problémy potýkají úspěšně, americké vyhlašovaly bankroty. A ty, které přežily, se musí modlit, aby se něco jako 11. září 2001 znovu neopakovalo.