Budoucnost evropských řek
Sucho se do určité míry projevilo na stavu téměř všech evropských řek a na ně navázaném průmyslu - na rekordně nízkou úroveň klesla hladina Rýna, který je klíčovým pro evropskou lodní dopravu. Problémy měl i italský Pád, na který spoléhá rozsáhlá zemědělská oblast, Loira nebo Dunaj. Zasažen byl také energetický sektor.
Miroslav Trnka z projektu Intersucho, který se zabývá dopady sucha v Česku a střední Evropě, hodnotí letošní sucho z hlediska stavu řek jako výjimečné a extrémní. Nepředpokládá ale, že by se takové počasí stalo pravidlem. "Neočekávejme, že od příštího roku budeme chodit po dni Dunaje nebo Rýna," řekl pro Aktuálně.cz. "Na druhou stranu ale musíme počítat s tím, že to bude častější než v minulosti."
"To, jak se klima mění v důsledku činnosti člověka, je přesně v souladu s tím, co teď vidíme na vodních tocích. Klimatické modely předpokládají snižování půdní vlhkosti, které vede k nedostatku vláhy v krajině, a to se následně projeví v řekách," líčí.
Nastat podle něj mohou i další změny, takové, jaké jsme dosud nepoznali. "V novém klimatu se nacházíme v podstatě teprve několik roků, takže nepochybně ještě nenastaly všechny možné situace. Dokážu si proto představit, že může dojít k extrémním srážkám, které jsme tu v minulosti neměli," domnívá se.