Proč havarovalo letadlo na Sinaji: Mají pravdu Britové? Rusko i Egypt se zlobí, útok se jim nehodí

Kateřina Vítková Kateřina Vítková
Aktualizováno 5. 11. 2015 15:07
Čtyři země, čtyři verze jednoho příběhu. Egypt, Velká Británie, Spojené státy a Rusko se dohadují, proč došlo v sobotu k tragické nehodě letadla na Sinajském poloostrově, při níž zemřelo 224 lidí. Britové mluví o bombě na palubě, k teroristickému útoku se kloní i Američané. Egypt nechce o ničem takovém ani slyšet, bojí se dopadů na turismus. A Rusové ostatní nabádají, ať do konce vyšetřování mlčí.
Egyptská vojenská helikoptéra nad troskami ruského letadla.
Egyptská vojenská helikoptéra nad troskami ruského letadla. | Foto: Reuters

Káhira/Moskva - Kreml se zlobí. Nelíbí se mu, co se děje kolem vyšetřování havárie ruského Airbusu A321 na Sinaji.

Letadlo se zřítilo v sobotu, při tragédii zemřelo 224 lidí, většinou ruští turisté. Od té doby se šíří spekulace, co přesně nehodu způsobilo.

Už v den neštěstí se k odpovědnosti přihlásili islamisté. Jejich verzi - že šlo o cílený útok na ruské letadlo - ve středu podpořila Velká Británie. Naznačila, že neštěstí má na svědomí odnož radikální skupiny Islámský stát (IS), která v regionu působí.

Proti tomuto tvrzení se ale ostře ohradil Egypt. Bojí se, že jakékoliv "předčasné závěry" poškodí egyptský turistický ruch, který obyvatele země živí.

Ke slovu se hlásí i Američané - a samozřejmě Rusové. Aktuálně.cz shrnuje, co která země o příčině tragédie tvrdí a proč.

Velká Británie: Útočil Islámský stát

Britský ministr zahraničí Philip Hammond ve středu uvedl, že "velmi pravděpodobnou" příčinou pádu ruského letadla je útok odnože Islámského státu, která působí na Sinajském poloostrově.

Britové ale nemluví o sestřelení, jak se spekulovalo v sobotu. Na palubu se podle tamních expertů dostala bomba, která pak ve vzduchu vybuchla.

Británie a Irsko se proto rozhodly zrušit lety svých letadel z a do letoviska Šarm aš-Šajch, odkud zřícený airbus o víkendu startoval. Stejně zareagovaly i Nizozemsko a německá Lufthansa.

"Sinajská skupina IS se přihlásila k odpovědnosti za pád ruského letadla hned po havárii. Prověřili jsme všechny dostupné informace včetně tohoto oznámení a dospěli jsme k závěru, že je to velmi pravděpodobné,“ uvedl Hammond doslova.

Egypt: Propaganda, co má poškodit Egypťany

Britská verze, respektive výroky čelních britských představitelů ale pobouřily Egypt. Káhira trvá na tom, že o příčině neštěstí je před ukončením vyšetřování předčasné mluvit.

Egyptský prezident Abdal Fattah Sísí uvedl, že nejpravděpodobnější příčinou neštěstí je technická závada (což zase odmítají ruské aerolinky Kogalymavia, kterým letadlo patřilo).

Tvrzení, že za nehodou letadla stojí ozbrojenci napojení na Islámský stát, Sísí označil za "propagandu", která má poškodit obraz země. Sinaj má egyptská vláda podle něj "pod kontrolou".

Podobně se vyjádřil i egyptský ministr zahraničí Samí Šukrí. "Je na vyšetřování, aby to objasnilo. Neměli bychom si utvářet předčasný úsudek nebo přijímat jakákoli opatření, která by mohla mít důsledky," uvedl  s tím, že turistický ruch živí značné množství Egypťanů.

Zdroj z Egypta blízký vyšetřovací komisi agentuře Reuters sdělil, že se zřejmě jednalo o explozi, není ale jasné jakého druhu. "Prozkoumává se písek z místa dopadu, aby se určilo, zda to byla bomba," uvedl.

Podle egyptských médií zřejmě vybuchl jeden z motorů. Podle deníku Al-Masry Al-Youm mohl být výbuch dokonce tak silný, že mohl zasáhnout všechny motory najednou. Teroristickému útoku prý ale nic nenasvědčuje.

Rusko: Mnoho verzí a vzkaz "mlčte"

Kreml vydal ve čtvrtek prohlášení, že jakákoliv tvrzení o příčinách sobotního neštěstí jsou pouhými spekulacemi. Reagoval tam zejména na Brity.

Rozhodnutí Británie zastavit lety ze Šarm aš-Šajchu označil člen zahraničního výboru horní komory ruského parlamentu Konstantin Kosačov za projev nesouhlasu Londýna s ruskými vojenskými akcemi v Sýrii. "Existuje geopolitický nesouhlas s ruskými akcemi v Sýrii," citovala ho agentura RIA Novosti.

Ruská letecká společnost Kogalymavia nicméně trvá na tom, že nemohlo jít o technickou závadu ani o lidské pochybení.

Oba motory podle ní prošly 26. října zevrubnou kontrolou a celý airbus letos na jaře obstál při veškerých zátěžových testech. Na potíže prý neupozornila ani předletová kontrola.

Pilot Valerij Nemov měl podle společnosti nalétáno přes 12 000 hodin, z toho 3860 přímo na stroji typu A321.

Aerolinkám ale oponuje prohlášení jejich vlastních zaměstnanců i vdovy po kopilotovi letu Sergeji Truchačevovi. Ta ruské televizi NTV řekla, že si její manžel před osudným letem na stav letadla stěžoval. Podobně se vyjádřila i ruská letuška, která listu Moskovskij komsomolec řekla, že se piloti a letušky modlili, když zrovna na této lince měli službu.

Aviation Safety Network upozornila, že letoun samotný při jednom z přistávacích manévrů v roce 2001 zadní částí narazil do ranveje a musel podstoupit tříměsíční opravu. Podle zkušebního letce Vladimira Birjukova bylo poškození letadla znát dokonce vizuálně.

Společnost Kogalymavia se brání: uvedla, že za nehodou může být pouze "mechanické působení zvenčí".

USA: Terorismus. Důkaz nebyl, teď je

K verzi Britů, že na letadlo zaútočil Islámský stát, se od včerejška kloní i Američané.

Podle zdrojů z vlády to američtí experti vyčetli z přepisů odposlechů. "Převládá jednoznačně pocit, že to byla bomba ukrytá v zavazadle nebo někde jinde v letadle," cituje CNN nejmenovaného amerického vládního představitele.

Ještě počátkem týdne přitom James Clapper z tajných služeb tvrdil, že zatím žádný "přímý důkaz o zapojení teroristů" neexistuje.

Stanice CBS News v úterý uvedla, že americký satelit nad Sinajským poloostrovem v době zřícení ruského dopravního letadla zaznamenal "tepelnou stopu". To může ukazovat jak na výbuch nálože, tak na explozi motoru či palivových nádrží.

 

Právě se děje

Další zprávy