Před letem jsme se modlili, byla to ruleta, vypověděla letuška zříceného airbusu

Alexandra Malachovská Alexandra Malachovská
3. 11. 2015 12:16
Ruské aerolinky Kogalymavia tvrdí, že zřícený Airbus A321 byl technicky v pořádku. V rozporu s tím jsou ale výpovědi těch, kteří strojem létali. "Když jsme zjišťovali, že máme letět s ´Julií´, říkali jsme si, že se musíme pomodlit," řekla jedna z letušek. "Piloti doslova bojovali s letadlem, které dělalo příliš prudké a chaotické pohyby," vylíčil další ze zaměstnanců. Příčiny tragédie zatím nejsou známy, nicméně trup se mohl rozlomit kvůli prasklině, která vznikla již v roce 2001.
Společnost Kogalymavia trvá na tom, že s letadlem bylo vše v pořádku.
Společnost Kogalymavia trvá na tom, že s letadlem bylo vše v pořádku. | Foto: Reuters

Moskva - Zaměstnanci ruské společnosti Kogalymavia věděli o problémech Airbusu A321, který se v sobotu zřítil na Sinajském poloostrově s 224 lidmi na palubě.

Letuška, která bezprostředně po katastrofě dala výpověď, řekla listu Moskovskij komsomolec, že se piloti a letušky modlili, když zrovna na této lince měli službu.

"Znám tento stroj. Říkali jsme mu ´Julia´. Problémy začaly před čtyřmi měsíci, postupně mu vypovídaly různé přístroje," uvedla.

"Byla to ruleta - doletíme, nebo ne"

Podle ní nebyla zdaleka sama, kdo po neštěstí dal výpověď. "Katastrofa byla poslední kapkou. Peníze nám neplatili, jen neustále slibovali. Technický stav letounu byl děsivý. Když jsme zjišťovali, že máme letět s ´Julií´, říkali jsme si, že se musíme pomodlit. Chodili jsme jako po hraně nože. Byla to ruleta - doletíme, nebo ne," řekla s odkazem na finanční problémy aerolinek.

Žena, kterou redakce označila jako Irinu, tvrdí, že v letadle byla řada zjevných závad. "Protékaly tam toalety, splachování se spouštělo samovolně." V nebezpečném letounu podle vlastních slov naposledy letěla pět dnů před katastrofou.

V minulosti zaměstnanci této společnosti údajně vydělávali kolem 60 000 rublů měsíčně, poslední dobou ale řada z nich nedostala výplatu vůbec. Další zaměstnanec rozhlasové ruské stanici Business FM řekl, že stroj byl poškozený a "celkově problematický". "Piloti doslova bojovali s letadlem, které dělalo příliš prudké a chaotické pohyby."

Společnost Kogalymavia připustila určité finanční problémy. Popřela však, že by stroj, který havaroval, měl závažné technické problémy. Na své webové stránce v pondělí zveřejnila dokumentaci, podle níž společnost získala certifikát Evropské agentury pro leteckou bezpečnost, platný do listopadu 2017.

Spekulace o prasklině z roku 2001

Letoun společnosti Kogalymavia, který na lince KGL9268 letěl z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch do Petrohradu, se zřítil 23 minut po startu. Na palubě bylo 217 cestujících (včetně 25 dětí) a sedm členů posádky. Většina obětí byli Rusové. Na palubě byli také čtyři Ukrajinci a jeden cestující z Běloruska.

Příčina katastrofy dosud nebyla zveřejněna. Deník Kommersant nicméně uvedl, že ruští experti na místě katastrofy zjistili, že se letoun rozpadl na části již ve vzduchu.

Trup se podle nich mohl rozlomit kvůli prasklině, která vznikla již v roce 2001, když letadlo při přistání v Káhiře narazilo ocasovou částí do ranveje. To prý způsobilo narušení geometrie konstrukce. Defekty sice byly odstraněny, avšak není vyloučeno, že se problémy projevily později.

Experti, kteří prohledávali trosky, zjistili, že stroj doslova vertikálně narazil do země. Jeho zadní část byla nalezena ve vzdálenosti osmi kilometrů od trupu. Mají za to, že poslední minuty před zřícením byl letoun neovladatelný.

Podle pondělního vyjádření Kremlu momentálně není vyloučena jakákoliv možná příčina, a to včetně teroristického útoku.

Stanice CBS News uvedla, že americký satelit zaznamenal nad Sinajským poloostrovem v době zřícení ruského dopravního letadla tepelnou stopu, což by mohlo ukazovat nejen na výbuch nálože, ale také na explozi motoru či palivových nádrží.

Ruská agentura TASS pro změnu s odvoláním na své zdroje v Káhiře napsala, že vyšetřovatelé nalezli na místě nehody předměty nepocházející z letadla. "Byly poslány na odbornou analýzu," řekl TASSu o nalezených předmětech zdroj. Oficiálně nicméně nález nebyl potvrzen.

Rusové masově ruší zájezdy do Egypta

Server Gazeta.ru citoval experta Mezistátního leteckého výboru (MAK) Viktora Soročenka, podle něhož mohla být příčinou neštěstí právě havárie z roku 2001. Letoun tehdy patřil libanonské společnosti Middle East Aviation (MEA). Poté stroj koupila turecká společnost Onur Air. Společnost Kogalymavia, která stroj - registrovaný v Irsku - provozovala na základně leasingu pod značkou Metrojet, využívá letadlo od roku 2012.

Podle zkušebního letce Vladimira Birjukova bylo poškození letadla znát dokonce vizuálně. Airbus nicméně podle aerolinek letos na jaře prošel veškerými zátěžovými testy, které se mimo jiné týkají prasklin. "Pokud nešlo o formální záležitost, pak se jakékoli odchylky od normy měly zjistit a odstranit," uvedl.

Na internetu se v minulých dnech objevil záznam, podle něhož se letadlo ve vzduchu vznítilo a pak padá. Vedení společnosti Kogalymavia však zpochybnilo pravost záznamu. "Nic nelze vyloučit, avšak tyto záběry jsou falešné," uvedl podle agentury RBK zástupce společnosti. Alexej Smirnov.

Podle televize Rossija veškeré vyšetřování dosud vede egyptská komise a žádné záznamy, ani výsledky šetření tzv. černých skříněk nikomu nepostoupila. Skříňky byly podle expertů mírně deformovány, avšak záznam není poškozen.

Rusové mezitím podle tamních médií masově ruší zájezdy do Egypta, které jsou v tomto ročním období velmi populární. Mluvčí agentury Rosturizm Irina Tjurinova uveda, že prodej se prakticky zastavil do všech egyptských destinací. "Lidé jsou v šoku. Ojedinělí zájemci pak nechtějí letět charterovými linkami, ale ptají se po běžném spojení," uvedla. Kogalymavia převezla za letošní rok téměř 800 000 lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy