Na ranveji každé 2,5 vteřiny. Letoun A321 má za sebou 17 vážných nehod a 376 mrtvých

Kateřina Vítková Kateřina Vítková
2. 11. 2015 15:08
Airbus A321 je ve výrobě přibližně čtvrt století. Za tu dobu figuroval celkem v 17 vážných nehodách. Pouze dvě ale za sebou zanechaly oběti na životech. Nejtragičtější ze všech se udála minulý víkend. Na Sinajském poloostrově při zřícení ruského dopravního letounu zemřelo 224 lidí. K druhé nejtragičtější nehodě došlo před pěti lety, kdy letadlo na vnitrostátní lince z Karáčí do Islámábádu havarovalo pouhých 15 kilometrů od své cílové destinace. Zemřelo 152 lidí. Každé 2,5 vteřiny někde ve světě vzlétne nebo přistane letadlo, které bylo - stejně jako A321 - vyvinuto na základě stroje typu A320.
Airbus A321, který havaroval na Sinaji.
Airbus A321, který havaroval na Sinaji. | Foto: Reuters

Moskva - Na palubě zříceného ruského dopravního letounu Airbus A321 o víkendu zahynulo všech 217 pasažérů i celá sedmičlenná posádka. Stroj byl vyroben v roce 1997 a měl za sebou okolo 56 000 letových hodin.

Za čtvrt století od doby, kdy se tento typ letadla vyrábí, figuroval celkem v 17 vážných nehodách. Pouze dvě ale za sebou zanechaly oběti na životech.

Podle Aviation Safety Network bylo nejtragičtější z těchto dvou právě víkendové neštěstí ruského letounu nad Sinajským poloostrovem. Celkový počet incidentů, které jsou v souvislosti s A321 zaznamenány, přesahuje dvě stovky. Většinou se ale jednalo o menší technické závady.

Při nárazu zemřelo 152 lidí

K druhé nejtragičtější nehodě došlo 28. července 2010, kdy stroj A321 letící na vnitrostátní lince z Karáčí havaroval pouhých 15 kilometrů od své cílové destinace - letiště v pákistánské metropoli Islámábádu.

Při nárazu do skály tehdy zemřelo všech 152 lidí na palubě, včetně šesti členů posádky. Na vině bylo podle všeho nepříznivé počasí doprovázené nevhodným chováním a chybným úsudkem pilota, ale i nečinnost kopilota.

"Ve snaze přistát za nepříznivého počasí se dopustili závažných porušení postupů a porušení letové disciplíny, které letadlo uvrhly do nebezpečí, v nebezpečném terénu a v malé výšce," zní finální posouzení pět let starého neštěstí.

Čtvrt století ve vzduchu

Stroje A321 jsou ve výrobě od konce 80. let minulého století, představují drobnou obměnu typu A320, oproti kterému se mohou pochlubit větší kapacitou míst pro cestující. První A321 vzlétla v roce 1993, o rok později začala létat na komerčních linkách. Vyrobeno jich bylo více než 900. S až 220 cestujícími uletí až 3000 námořních mil.

Ve skupině letadel odvozených od A320 figurují ještě typy A318 a 319. Všechny mají stejnou konstrukci, liší se však kapacitou. Dohromady jich ve světě létá okolo 6200. Každé 2,5 vteřiny některé z nich vzlétne, nebo přistane, uvedl server The Guardian.

K zatím poslední nehodě letounů z celé zmíněné skupiny letadel došlo letos v březnu. Letadlo společnosti Germanwings se zřítilo ve francouzských Alpách poté, co je do horského masivu úmyslně navedl kopilot. Zemřelo 150 lidí.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Praha mění pravidla pro pouliční umění v centru, zakáže obří pandy či bublifuky

V centru Prahy už nebudou moci vystupovat lidé v obřích kostýmech pand a dalších zvířat. Zakázané bude také dělání bublin, které znečišťuje chodníky. Změnu vyhlášky o pouličním umění, tzv. buskingu, schválili zastupitelé. Vyhláška také rozšiřuje místa se zákazem pouličního umění na celé Staroměstské náměstí a další místa.

Další zprávy