Zahraničí,
Euractiv,
Lukáš Hendrych
25. 5. 2018 10:06
V zemích Evropské unie vstupuje v platnost nové nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Legislativa vstoupila v platnost v pátek. Podívejte se v přehledné grafice, jak se GDPR dotkne Česka a jak se k ní staví například Facebook.
Proč přichází GDPR?
Jen 15 procent Evropanů si myslí, že má plnou kontrolu nad tím, jaké informace v digitálním prostředí poskytují, kdo k nim má přístup a k jakým účelům budou zpracovávány. To chce GDPR změnit.
Dosavadní evropská pravidla pro ochranu osobních údajů byla v tomto ohledu zastaralá, platná úprava pocházela z roku 1995. Česká verze pak vznikla v roce 2000.
Na pomyslnou špičku ledovce poukázala v posledních týdnech například kauza spojená s Facebookem a společností Cambridge Analytica, která údajně pomocí internetových aplikací zneužila osobní data 50 milionů uživatelů Facebooku.
Evropská unie také věří, že zastaralá pravidla vedla k nedůvěře, což zároveň zdržuje řadu podnikatelů i digitální ekonomiku. Jednotná úprava může navíc byznysům pohybujícím se ve více zemích EU ušetřit čas i peníze.