Praha - Američtí vyšetřovatelé, kteří vyšetřují sobotní nehodu Boeingu 777 na letišti v San Francisku, hovoří o chybě pilotů.
Podle Jaroslava Slováčka, dlouholetého leteckého instruktora Českých aerolinií (ČSA), je to ale velmi nepravděpodobné.
Při nehodě jako zázrakem zemřeli jen dva z 307 lidí na palubě. Média upozornila na to, že první pilot byl stále ve výcviku pro řízení Boeingu 777.
"Tyhle stroje dovedou přistávat samy," říká Slováček v rozhovoru pro Aktuálně.cz s tím, že přístroje na palubě posádku při ztrátě rychlosti včas varují. Letoun je navíc schopen lidskou chybu sám korigovat a piloti se při manévru navzájem kontrolují.
Aktuálně.cz: Jak důležitá je zkušenost pilota s konkrétním typem letounu?
Jaroslav Slováček: To, že měl kapitán na Boeingu 777 nalétáno jen 43 hodin, není důležité. Všechny stroje (boeingy) se po technické stránce ovládají stejně, mají stejné přístroje i ovládání. Chodí to tak, že se piloti školí na menších strojích a postupně postupují k větším. Liší se však jen letecké vlastnosti, ovládaní je stejné. Uspořádání ovládacích prvků v kabinách je identické.
Rozdíl není ani ve spolupráci posádky, takzvaná Multi Crew Coordination je totožná. Ti lidé přesně vědí, co dělají, a na všechny mimořádné situace jsou připraveni. Navíc to, že měl ten pilot nalétáno 43 hodin, neznamená, že v kokpitu Boeingu 777 strávil tak krátkou dobu. Letci jsou předem školeni na simulátorech, kde se připravují na všechny představitelné závady a mimořádné situace.
Záznam rozhovoru pilota s kontrolní věží:
A.cz: A kolik hodin musí pilot mít odlétáno na simulátoru, než může usednout do nového typu stroje?
Přesné číslo u Boeingu 777 vám neřeknu, ale bude to tak 70 až 75 hodin.
A.cz: Lze tedy říci, že je chyba pilotů, o níž spekulují média, spíš nepravděpodobná?
Nedovedu si představit, co by se muselo stát. To by tam ta posádka musela nebýt. Piloty při ztrátě rychlosti varují budíky, akustické i hlasové signály. Dokonce dostávají pokyny, co konkrétně dělat. Varování navíc přichází 20 uzlů před pádovou rychlostí a piloti jsou na to, co dělat při ztrátě letové rychlosti, přesně vyškoleni. Na všechny eventuality jsou přesné postupy.
Spíš se přikláním k tomu, že šlo o technickou závadu nebo neočekávaný závan větru. I když i to se mi zdá nepravděpodobné, protože tam bylo hezké počasí. Tyhle stroje dovedou přistávat samy a je otázka, zda posádka vůbec přistávala ručně. Nechci ale spekulovat...
Video z místa neštěstí:
A.cz: Podle informací médií měl "nezkušený" pilot nalétáno celkově 9000 hodin. Lze o něm hovořit jako o zkušeném?
Určitě, 9000 hodin je dost.
A.cz: V kabině byli čtyři lidé, vlevo na místě kapitána seděl nejméně zkušený pilot, na místě druhého pilota byl jeho školitel. Je takový postup běžný a jakou měli oba funkci?
Při takhle dlouhých cestách se piloti na místech střídají, aby si udrželi kontakt s letadlem a zůstali koncentrovaní. Ti, co zrovna nepilotují, kolegy kontrolují. Také proto mi přijde divné, že by takto chybovali.
Snímky z místa havárie: